یادداشتهای یک کتابفروش

گاهی می‌مانیم چه کادری را عکس بگیریم که نو باشد. به مهربان‌جان گفتم «نمی‌شه یه کادر مشخص بگذاریم مثل این جماعت که یک کادر فوتوشاپی درست می‌کنند و دو تا کلمه از نویسنده‌ای را پست می‌کنند؟»

می‌گوید «نخیر.»

بی هیچ توضیح اضافه. بعد هر بار می‌گردیم به دنبال یک نگاه تازه،‌ و همین نگاه تازه است که آدمی را نو می‌کند. به قول معلمان ادبیات، همه‌ی موضوعات گفته شده؛ در تئاتر و سینما و قصه و شعر و نقاشی و هنرهای دیگر، و تنها آنچه باز باعث می‌شود آدم در برابر قصه‌گو زانوی ادب بزند تا قصه‌اش را بشنود، نوع روایت‌اش هست.

اسم‌ام #یوسف است. از بچگی حساسیت عجیبی روی این قصه داشتم. هرچی گیرم آمده خواندم و دیدم و تماشا کردم. چه #یوسف و چه #ژوزف و چه #خوزه و چه #جوزف و چه #یوسیف و چه #یوسفوس و چه حتی #یوزارسیف، این قصه برایم دلنشین است و هر بار می‌چرخم ببینم این قصه را چگونه گفته‌اند.

حکایت این عکس‌هایی است که بچه‌های کتابفروشی می‌گیرند. #کتاب ها همان کتاب‌ها هستند اما هر بار در فهرستی جدید نشانده می‌شوند. این نشستن هم یک بازی است که کتاب زنده بماند وگرنه آن‌که دنبال خواندن است، فقط دنبال رقصیدن با کلمه‌هاست و این بازی ما، جشنی است که #کتابخوان در آن برقصد.

دیروز در صفحه‌ی #کتابفروشی لیست #پرفروش_های_هفته را با این سوال منتشر کردیم که «سه کتاب محبوب خودتان را برای میز پیشنهادات مخاطبان نام ببرید.»

یک‌بار به یکی از رفقا که می‌گفت «شما #کتابفروش_ها هستید که کتاب‌ها را پرفروش می‌کنید، گفتم والله اینطوری نیست. ما نهایت می‌توانید پیشنهاد بدهیم، این مردم هستند که حرف اول و آخر را می‌زنند.

۱۰۴ تا کامنت تا لحظه‌ی نوشته شدن این یادداشت داشتیم که زهراجان، پالایش کرد و رسید به این لیست نهایی:

#جایی_که_خرچنگ_ها_آواز_می_خوانند و #جاده_رستگاری (۱۵ بار)

#خاما (۱۳ بار)

#سمفونی_مردگان، #جای_خالی_سلوچ (۱۲ بار)

#بیوه_کشی، #سال_بلوا (۱۱ بار)

#جزء_از_کل، #ملت_عشق (۱۰ بار)

#سووشون (۸ بار)

#وقتی_نیچه_گریست (۷ بار)

#یک_عاشقانه_آرام ‌(۶ بار)

#من_پیش_از_تو و #بخشنده_ی_ستارگان و #ما_تمامش_می_کنیم (۵ بار)

#چهار_اثر از فلورانس اسکاول شین و #پلیس_حافظه (۴ بار)

جنگل، وداع با اسلحه، خانه‌ی ادریسی‌ها، خانوم، الینور آلیفنت کاملاً خوب است، نفرت‌بازی (۳ بار)

اثر مرکب، تکه‌هایی از یک کل منسجم، سه‌گانه یوسف علیخانی، تحصیل‌کرده، کلیدر، دنیای سوفی، خوشه‌های خشم، کوری، آتش بدون دود، خدمتکار و پروفسور، بودن، مغازه‌ی خودکشی، مرگ ایوان ایلیچ (۲ بار)

نظر شما با کدام کتاب بود؟

https://www.instagram.com/p/CCgUBjLp9H0/?igshid=1oe167wbj64gf

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو