یادداشتهای یک کتابفروش

بار اول نیست و بار آخر هم نخواهد بود. کار هر روزمان هست که برویم این آشغال‌ها را از بالکن #کتابفروشی جمع بکنیم و ببریم بریزیم توی سطل زبالهٔ برابر پیتزافروشی همسایه.

کاری به این هم نداریم که بازار کتاب خلوت است و نهایت در روز، چهل نفر وارد کتابفروشی می‌شوند و روزی چهارصد نفر، صف می‌کشند که غذای #فست_فود ی و #پیتزا بخورند.

مساله چیز دیگری است که اتفاقا ربط پیدا می‌کند به کتاب‌نخوانی ملت ما. به قول دوستی که می‌گفت «کتابخوانی هیچی بهم نداده باشد، کمی آگاهی بهم داده که بدانم حریم هر کسی محترم است و ته‌ماندهٔ غذایم را لااقل توی کوچه و خیابان نمی‌اندازم.»

راست می‌گوید «آدم کتابخوان تا به حال ندیدم که حتی کتابی که برمی‌دارد و نمی‌خواهد، سر جایش نگذارد.»

بگذریم اصلا از این که ته‌ماندهٔ غذا برکت است و به قول قدیمی‌ها «شکر نعمت، نعمت‌ات افزون کند. کفر نعمت، از کف‌ات بیرون کند.»

قدیمی‌ترها یک آدابی داشتند که باید طلا گرفت. هیچ‌وقت نشده با پدرم یا مادرم از کوچه‌ای بگذریم و نانی افتاده باشد و #نان را برندارد و نبوسد و نگذارد جایی که زیر دست و پا نماند که برکت خدا، حرمت دارد. »

نمی‌دانم شاید نان باگت‌ها، ابهت و جذبه و برکت نان‌های قدیمی و سنتی را ندارند که طرف گاززدهٔ خودش را پرتاب می‌کند هر جایی که هست.

بعد خدا نکند گیر همین آدم‌ها بیفتی که کارت‌پول‌شان را در رستوران‌ها و غذاخوری‌ها خالی می‌کنند و وقتی به کتاب و کتابفروشی می‌رسند، سر کتاب چانه می‌زنند که تخفیف بگیرند.

#مرزداران چند سالی است شده راستهٔ رستوران‌ها و #پیتزافروشی ها و فست‌فودی‌ها. دیروز به آقای فست‌فودی که آشغال‌های شل و ول و آب‌دار ته‌ماندهٔ غذاخوری را آورده بود توی سطل زبالهٔ روبروی کتابفروشی خالی کند، گفتم «مگه خودتون سطل زباله ندارید؟»

گفت «مگه روی سر شما می‌ریزم؟»

گفتم «عزیزم! بو داره. آزار می‌بینیم.»

انگار نه انگار من با آدم حرف می‌زنم، خالی کرد و نگاه متعجب مرا گذاشت و رفت.

وقتی همهٔ این‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم، حس می‌کنیم روزانه از هر طرف، دارند بهمان تجاوز می‌کنند و جرات اعتراض نداریم. اعتراض که جای خود را دارد، عادت کردیم انگار. داریم کنار می‌آییم با تمام این بدی‌ها و ناخوبی‌ها. نهایت مثل الان من، دو تا کلمه می‌نویسم و خودم این آشغال‌ها را جمع می‌کنم و می‌برم می‌ریزم توی سطل زباله و تمام.

راستی شده تا به حال کسی را در رستورانی ببینید که سر قیمت غذا چانه بزند و تخفیف بخواهد؟

 

https://www.instagram.com/p/CEJUJezp2DP/?igshid=95pz5p0dtwk4

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو