یادداشتهای یک کتابفروش

خودم این‌جوری‌ام که باید به بهانه‌ای به کتابفروشی‌ها بروم. این بهانه می‌تواند پیداکردن کتابی باشد که دنبالش هستم ولی از روزی که کتابفروش شدم، دیدم خیلی از دوستان #کتابخوان به چند دلیل به کتابفروشی می‌آیند.

یک گروه برای خودشان برنامه‌ریزی دقیق دارند و هفته‌ای یک‌بار یا نهایت ماهی یک‌بار سراغ‌مان می‌آیند تا کتاب جدید تهیه کنند. وقت تهیه کتاب هم یا لیست جدید دارند یا دنبال پرمخاطب‌ترین‌ها هستند یا از خود ما پیشنهاد جدید می‌خواهند.

یک گروه هم دنبال بهانه می‌گردند تا به کتابفروشی بروند. گویی همکارانم این هراس را ایجاد کردند که اگر کسی همین‌طوری و بی‌دلیل سراغ‌شان برود، دلخور می‌شوند و این دلخوری را به کتابخوانان نشان داده‌اند که کمتر دیده‌ام کتابخوان‌جماعت حتی اگر کتابی نخواهند، سری به فضای پر از کلمه وکتاب بزنند.

یک آمار دقیق اگر بگیرید می‌بینید بیشترین فروش کتابفروشی‌ها، زمان #نمایشگاه_کتاب است؛ چه این #نمایشگاه ، #نمایشگاه_کتاب_تهران باشد یا #نمایشگاه_کتاب استانی. در این روزها هم نمایشگاه‌ها غلغله است و مردم در حال تهیه کتاب هستند و هم کتابفروشی‌ها، پررونق هستند.

دلیل این ماجرا را باید در حواشی ماجرا جست‌وجو کرد.

هرسال اردیبهشت می‌شود ماه بهشت #کتاب. چرا؟

چون تلویزیون را باز می‌کنی، دارند درباره‌ی کتاب حرف می‌زنند.

رادیو را باز می‌کنی، دارند یا کتاب معرفی می‌کنند یا با نویسندگان و مترجمان و ناشران گفتگو می‌کنند.

بیلبوردهای خیابان‌های سرتاسر شهر پر می‌شود از تبلیغ کتاب و نمایشگاه.

هر جا را که نگاه کنی، کتاب است و کتاب است و کتاب.

به همین دلیل در نمایشگاه کتاب استانی وقتی شرکت می‌کردیم، شهری که تبلیغ نمایشگاه شده بود، مردم برای خرید کتاب می‌آمدند و شهری که سوت و کور بود، نمایشگاه هم سوت و کور بود. یک اصطلاحی بین غرفه‌داران نمایشگاه‌ها بود که «اگر باران ببارد، همه‌جا می‌برد و اگر نبارد، همه‌جا خشکسالی است.»

حالا حکایت این روزهاست.

روزهای #طرح_کتاب است که هر فصل برگزار می‌شود. اوایل که این طرح راه افتاد، یک‌ماهه بود و بعد شد دو هفته‌ای و حالا شده یک‌هفته‌ای.

و این روزها رسیده‌ایم به #طرح_پاییزه_کتاب که به همت #خانه_کتاب برگزار می‌شود.

هر کتابخوانی می‌تواند با ارائه هر کارت ملی، تا سقف 200 هزار تومان خرید کند که 20 درصد این میزان، تخفیف است و فراوان کتابخوان دیده‌ام که با چند کارت ملی به کتابفروشی موردعلاقه‌اش مراجعه می‌کند.

جدا از بحث تخفیف، این روزها را باید قدر دانست که روز حرف زدن از کتاب است.

شما این هفته چه کتابی را در صفحه‌ی اینستاگرام‌تان معرفی می‌کنید؟

 

https://www.instagram.com/p/CHk7jmkJ_6H/?igshid=10adb3fcnjke4

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو