یادداشتهای یک کتابفروش

این‌که ما ملت جوزده‌ای هستیم، شکی در آن نیست. نشان به آن نشان که آقای مجری که گویا ادعای نویسندگی هم در پرونده‌ی کاری‌اش جا داده، بعد از آن ماجراها که عمه‌ی ناشنوای من هم به گوش‌اش رسیده، دوباره برگشت سر کارش؛ البته کار، و نه عملی که از سر بیکاری از آدم سر می‌زند؛ نویسندگی.

از این طرف یکی دیگر که اسم‌اش را دوست داشتیم و از خودمان بود و عزیز شده بود برای‌مان؛ خاصه‌ این‌که تیم‌ملی‌مان را هل داده بود به جام‌جهانی 1998. مواضع تند و تیزش را هم دوست داشتیم. یکی دو تا خطا هم اگر ازش می‌دیدیم می‌گذاشتیم پای این که املای نانوشته غلط ندارد و برای لبخند زیبایش و آن چشمان آهوانه‌اش، او را می‌دیدیم همیشه.

نفر سوم را دروغ چرا، تا همین پریروز اصلا اسمش را هم نشنیده بودیم؛ نمی‌شناختیم خدایی‌اش. صد البته ایشان هم ما را نمی‌شناختند. اسم‌اش را هم که سرچ کردیم برعکس اولی و دومی که هزاران بار برده شده، کمتر از هزار بار تکرار شده بود که البته آدم خنده‌اش می‌گیرد از تکرارشان که اغلب ناگفتنی است. یکی دو بار هم کنار مهران مدیری بوده در گفتگویی و همین!

بعد خبر آمد که می‌پرسند سه تا #نویسنده_ایرانی نام ببرید!

تیزپا می‌گوید حالا من سه تا #نویسنده_ایرانی از کجا پیدا کنم؟

آقای اولی که کدخدای آن برنامه‌ است، قهقهه‌های قراردادی‌اش از دست‌اش درمی‌رود و آشکارش می‌کند حسابی؛ البته که بعد که گند ماجرا درمی‌آید و خبر دست به دست می‌شود، می‌آید و می‌گوید «من خاک پای نویسنده‌های ایرانی‌ام و هر جا که بودم، کتاب معرفی کردم و نویسنده آوردم و بعد از این هم رسما خاک‌بوس خواهم بود»

حالا اون آقایی که نه تیزپاست و نه کدخدا، چنان دور برمی‌دارد که «نویسنده های ایرانی بیکارن، ما با اون ها کاری نداریم. اون‌ها بیکارند می‌نشینند می‌نویسند و ما با اون‌ها خیلی کار نداریم!»

تا اینجا طرح مساله بود.

اما نتیجه:

اول. خدا را شکر می‌کنیم تلویزیون نمی‌بینیم که این یکی دست به دست شد، وگرنه این جعبه‌ی پرماجرا، پر است از این گهربارها!

دوم. خدا را شکر می‌کنیم چشم‌مان را روشن کرد از چشم و ابروی هیچ غزالی خوش‌مان نیاید و با کلمه‌های‌مان معروف‌شان نکنیم.

سوم. پیر و جوان ندارد در این مملکت، همه نویسنده‌ها را بیکار می‌دانند. یکی از دهانش درمی‌رود و یکی از قهقهه‌اش.

چهارم. الهی شکر این ترهات باعث شد دوباره بحث #نویسندگی و #نوشتن سر زبان‌ها بیاید.

راستی شما سه تا نویسنده‌ی ایرانی می‌شناسید واقعا؟

 

https://www.instagram.com/p/CO5VEQzhHwg/?igshid=2g55jynyke82

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو