یادداشت‌های یک کتابفروش

الان راه به راه از #اداره_مالیاتی می‌آیم به #کتابفروشی. برگه صدور مالیات‌ام را هم امضا کردم و حاضر شدم مالیات سال 1398 #کتابفروشی_آموت را پرداخت کنم اما به نظرم رسید این یادداشت را از چند جهت بنویسم؛ شاید روزی به قضاوت بنشینند.

براساس بند ل ماده 139 تمامی ناشران و کتابفروشان از پرداخت #مالیات معاف هستند؛ البته به شرط پر کردن #اظهارنامه.

در #نشر، همه‌ی سال‌ها برای #ناشران مالیات بریده می‌شد. برگه اعتراض می‌نویسیم و اعتراض‌مان به هیات اختلاف می‌رود و قاضی بلااستثنا معاف‌مان می‌کند.

در خصوص #کتابفروشی اما و اگرهای دیگری وجود دارد از جمله‌ اینکه کتابفروشی‌ای از پرداخت مالیات معاف می‌شود که حداق 90 درصد از کالاهایی که در کتابفروشی می‌فروشد، کتاب باشد. و به جرات می‌توانم بگویم 98 درصد کالاهای #کتابفروشی_آموت #کتاب است و به عمد در سه سال گذشته، این قانون را رعایت کردم که برخلاف قانون حرکت نکنم؛ از این بابت هم مورد تمسخر حتی همکارانم قرار گرفتم که «مگه کتابفروشی می‌تواند با #کتاب سرپا بماند؟» و البته که ما سرپا نگه داشتیم: فقط و فقط با کتاب.

وقتی چند روز پیش ممیز اداره مالیات تماس گرفت که مدارک خریدها و مخارج کتابفروشی را برای بررسی پرونده سال 1398 ببرم، از ایشان دو سه روز مهلت خواستم که مسافر داشتم و نمی‌رسیدم. و امروز رفتم.

با دو کیسه پر از فاکتورهای پخشی‌ها و مدارک مربوط به حقوق کارمندان و برگه‌های بیمه و مخارج کتابفروشی به اداره مالیاتی رفتم. آقای ممیز برگه‌ی مالیاتم را آماده کرده بود. مدارک را از کیسه‌ها درآوردم. نگاه کرد. گفت «عالی است. مجوز فعالیت وزارت ارشاد را بدهید!»

هرچه فکر کردم یادم نیامد چنین مجوزی داشته باشیم. ما کتابفروشان بعد از دریافت مدارک بلامانع از شهرداری، مدارک خود را به #اتحادیه_ناشران_و_کتابفروشان می‌بریم و برای‌مان مجوز فعالیت صادر می‌شود و کارمان صنفی است در واقع. گفتند «خیر. تنها با مدرک مجوز فعالیت مجوز ارشاد معاف می‌شوید.»

گفتم «اعتراض می‌کنم.»

گفت «اعتراض کن. حتی مدرک ارشاد را هم بیاوری، از توی #اظهارنامه چیزی پیدا می‌کنم و باز مشمول‌ات می‌کنم.»

چنان محکم حرف زد و چیزهایی در همان چند دقیقه از رفتار حرفه‌ای‌اش آموختم که فوری مدارکم را جمع کردم و برگه‌ی تشخیص مالیاتم را امضا کردم که پرداخت کنم.

و با خودم فکر کردم #اداره_مالیاتی باید به چنین کارمندهای باهوشی جایزه بدهد که مصمم هستند.

از این طرف اما چیزهای دیگری آموختم و اینکه اینجا دیگر فقط کتاب نخواهم فروخت.

به نظر شما چه چیزهای دیگری در کتابفروشی بفروشیم؟

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو