یادداشتهای یک کتابفروش

وقتی هنوز ناشر نشده بودم و در روزنامه کار می‌کردم (گاهی ترجمه و گاهی داستان و گاهی فرهنگ‌مردم) نخوانده، به خیلی از کتاب‌ها گیر می‌دادم. تصورم این بود کتابی که #پرفروش بشود، بی‌تردید مزخرف است و چنان بر این باور محکم بودم که با حرف کسی، از خر شیطان پایین نمی‌آمدم و یکی دو باری هم مطلبی نوشتم در این باره.

بعد که ناشر شدم، وقتی دیدم نشر، یک کاری است که یا باید برای مراکز خاص (و اغلب دولتی) کتاب چاپ کنی یا باید جیب نویسندگان و مترجمان را بزنی یا باید کتابی چاپ کنی که مردم بخواهند و بخوانند؛ و بخرند البته.

اگرچه #نشر_آموت وارد پانزده‌سالگی می‌شود و هنوز جوانی خام را می‌ماند، اما می‌توانم خوشحال باشم که هرگز و هرگز برای هیچ ارگان دولتی و غیر دولتی، کتابی چاپ نکردم. هرگز و هرگز از هیچ نویسنده‌ و مترجمی، پول نگرفتم و تا این لحظه، همه‌ی کتاب‌هایی که در #آموت منتشر کردم، با سرمایه‌ی شخصی خودم بوده و با همه هم قرارداد بستم و تا همین لحظه، به هیچ نویسنده و مترجمی بدهکار نیستم.

رسیدن به این مرحله، به این راحتی نبوده البته. سختی‌هایی داشته که گفتن‌اش در پانزده خط، گویای پانزده سال زندگی این نشر کوچک نیست.

آن اوایل خودم همه‌ی کارهای نشر را انجام می‌دادم؛ از بررسی و تایپ و ویرایش و نمونه‌خوانی گرفته تا صفحه‌آرایی و ... تا اینکه دیدم نمی‌شود و برون‌سپاری کردم و خوشبختانه تیمی که انتخاب کردم، هنوزاهنوز همان هستند که سیزده چهارده سال قبل بودند؛ جز ویراستار و طراح جلد که چند بار عوض شدند.

آن اوایل همه‌ی کتاب‌ها را خودم بررسی می‌کردم و به انتخاب نهایی می‌رسیدم. بعد از یک مدت دیدم، هرکتابی من انتخاب می‌کنم و عالی می‌پندارم‌اش، فقط برنده جوایز می‌شوند و تعریف و تمجید ازش می‌شود اما دریغ از اینکه حتی یک چاپ بفروشند.

اتفاقی یک‌بار کتابی را نرسیدم بخوانم و چند نسخه پرینت گرفتم و به چند نفر که خواننده‌ی معمولی بودند، دادم و خواندند. نظرات‌شان برایم جالب شد. دومین کتاب را بهشان دادم. جالب‌تر شد و سومی و چهارمی و ... بعد هم انتخاب‌های آن‌ها که منتشر شد، به چاپ‌های بعد و بعد و بعد رسید.

به همین دلیل سال‌هاست خودم هیچ کتابی را انتخاب نمی‌کنم؛ جز کتاب‌هایی که می‌دانم سرنوشت‌شان نهایت یک چاپ است.

القصه این که کمتر از پنج درصد مخاطبان کتاب، مثل خودم هستند و نودوپنج درصد کتابخوانان، کسانی هستند که کتاب‌هایی را دوست دارند که ما شاید نپسندیم.

به نظر شما انتخاب‌های من چرا فروش نداشت؟

 

https://www.instagram.com/p/CihKQmsqKnT/?igshid=ZDU1ZDhlY2E=

 

@aamout

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو