گفتگو با نویسنده «پروانه‌ای روی شانه»

قدس آنلاین- زمانیان: بهنام ناصح که پیش از این رمان ایراندخت را منتشر کرده بود و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده بود به تازگی اثر تازه ای را به بازار کتاب فرستاده با عنوان«پروانه ای روی شانه».

این اثر داستان دو خانواده است که هر کدام جوانی کم‌شنوا دارند و هر یک از اعضای این خانواده با مشکلات خاص خود دست‌به گریبان‌اند.

ناصح که برای نوشتن رمان «ایراندخت» برنده‌ جایزه‌ گام اول، شایسته‌ تقدیر در جایزه‌ کتاب فصل و نامزد جایزه‌ کتاب سال غنی‌پور شد، در خصوص این اثرش به قدس انلاین می گوید: «این رمان 5 راوی دارد و داستان از زبان این راوی ها برای مخاطب روایت می شود. تعمدا از راوی های متعدد استفاده کرده ام تا هر راوی از زبان خودش بتواند داستان را پیش ببرد، به این صورت از از تک صدایی شدن داستان پرهیز کرده ام.»

ناصح در خصوص دو قهرمان کم شنوای داستانش توضیح بیشتری می دهد و می گوید: «سیاوش، جوان کم‌شنوا و دانشجوی نقاشی، به همراه نرگس، دختر دانشجوی کم‌شنوا، در مؤسسه‌ای مرتبط با کم‌شنوایان به صورت افتخاری کار می‌کنند. سیاوش به نرگس علاقه‌مند است و سعی در شناخت بیش‌تر او دارد، اما نرگس از این موضوع آگاه نیست. گذشته از این، هر کدام از اعضای خانواده این دو جوان، دغدغه‌ها و مشکلات خود را دارند و در مجموع داستان تنهایی، یأس‌ها، امیدها و شرح ماجرای تلاش‌ شخصیت‌ها برای بهبود زندگی‌ شکل می‌گیرد.»

وی با ذکر این نکته که نخواسته اثری سفارشی یا آموزشی بنویسد یاددآوری می کند: «پروانه ای روی شانه داستانی برای همه طیف های مخاطب و تمی عاشقانه و اجتماعی دارد. این اثر فقط برای نا شنواها نیست بلکه ناشنواها بهانه ای هستند برای بیان داستان. »

وی می افزاید:« من خواستم داستانی بنویسم تا در بستر آن هم داستانم را نوشته باشم و هم به بیان مشکلات قشری بپردازم که افکار عمومی فکر می کند قشری منزوی است،خواستم جامعه بیشتر با این قشر آشنا شود و دنیای درونی شان را بشناسد. دربستر این داستان تلاش کردم به ماجراهایی برای کم شنواها رخ می دهد بپردازم. »

این نویسنده همچنین می گوید: «اگرچه در این رمان هم سعی کرده‌ام مانند رمان قبلی‌ام «ایراندخت» از زبانی ساده بهره ببرم تا خوانندگان عام را هم در میان خوانندگان کتابم داشته باشم، ولی از نظر فضا و نحوه‌ روایت تلاش کرده‌ام از آن فاصله بگیرم و شیوه‌های دیگری را در دنیای ادبیات تجربه کنم.»

گفتنیست رمان «پروانه‌ای روی شانه» در 320 صفحه و به قیمت 12500 تومان توسط نشر «آموت» منتشر شده است.

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو