عروس بید | سرا | باشگاه خبرنگاران

به گزارش باشگاه خبرنگاران حاضر در محل،در ابتداي اين نشست يوسف عليخاني نويسنده كتاب با اشاره به سابقه نويسندگي خود در سخناني گفت:تا به حال سه مجموعه داستان را به چاپ رسانده ام كه جان مايه فعاليت نويسندگي من است و يك مجموعه گفتگويي شامل گفتگو با نويسندگان مردم پسند وعامه پسند به همراه 16 نقد از نويسندگان مختلف در كارنامه نويسندگي ام دارم.

وي افزود: عروس بيد كتاب جديد من است كه اواخر سال 88 به چاپ رسيده و بلقيس سليماني شوق نوشتن اين مجموعه داستان را در من ايجاد كرد و توانستم با ديالوگهاي سه خطي و زبان ديلمي كه به فارسي اصيل خيلي نزديك است اين مجموعه داستان را بنويسم.

در ادامه اين نشست بلقيس سليماني نويسنده معاصر و منتقد در سخناني گفت: ادبيات روستاي ايران يك دوره درخشان دارد و اين دوره ادبي يبشتر مديون سپاهي دانشها و تحصيل كرده هايي است كه دوران خدمت سربازي خود را در روستاها مي گذراندند و اين امر دستمايه اي براي نوشتن بود.

وي افزود:عروس بيد جزو ادبيات اقليمي ماست كه در دهه 80 نوشته شده است ولي بر اساس بازيهاي دهه 40 شامل خرافه پرستي است كه از زاويه هاي مختلف آن نگاه شده است.

سليماني ادامه داد:من از مجموعه داستان عليخاني لذت بردم اما به نظر من داستان عروس بيد يكي از ضعيف ترين كارها در اين مجموعه داستان بود و داستان رتيل يكي از زيباترين داستاهاي اين مجموعه بود.

در ادامه اين نشست بهناز عليپور منتقد ادبي نيز در سخناني گفت: به نظر من كارهاي عليخاني جزو ادبيات اقليمي ما يا همان روستايي است كه دچار يك خيزش شده است كه جوانها از روستا رفته اند و پيرها باقي مانده اند و تحت تاثير تكنولوژي نوع جديدي از ادبيات اقليمي شكل گرفته است.

وي افزود: فضاسازي عنصر ديگري است كه روستاها را نشان مي دهد و با زبان خاص نويسنده براي خواننده ملموس تر مي شود و جامعه شناسي روستايي هم يكي ديگر از مواردي است كه ادبيات اقليمي را شكل مي دهد.

عليپور ادامه داد:مجموعه داستان عروس بيد شامل 10 داستان است كه نوع روايتها نماد و تمثيلها به متن ابعاد تازه مي دهد تا جايي كه از محدوده داستان خارج مي شود و به مسائل بشري اشاره مي شود.

اين منتقد ادبي ادامه داد:همه داستانها ارزش زيباشناختي يكسان ندارند و به فراخور موضوع جايگاه مختلفي دارند و فضاي مسلط داستانها غمگين و سرد است و در كنار اين فضا لحن طنز در داستان جاري است.

وي ادامه داد:باورها و خرافه پرستيها نقش بسيار جدي در ساخت داستان دارند و از ويژگيهاي زبان عروس بيد زبان شاعرانه آن است و صنعت تشخيص، جناس و ايهام در آن كاربرد زيادي داشته است./د

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو