رمان «پروانه‌ای روی شانه» مجوز گرفت

دومین رمان بهنام ناصح، نویسنده برگزیده جایزه گام اول با عنوان «پروانه‌ای روی شانه» به زودی منتشر می‌شود. ناصح موضوع اصلی این رمان را مبتنی بر مضامینی چون عشق و فلسفه دانست و گفت: در شیوه روایت این رمان هم مانند رمان قبلی ام، خواسته ام زبانی ساده را حفظ کنم و بیش از پیش نگاهی انسانی همراه با توجه به دنیای درونی آدم‌ها برایم اهمیت داشت.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران  (ایبنا)،‌ ‌بهنام ناصح درباره این کتاب گفت: «پروانه‌اي روي شانه» از زبان پنج راوی اول شخص روایت می‌شود كه هر یک به نوبت و به تناوب بخشي از رويدادهاي زندگي خود را شرح مي‌دهند. اين روايت‌ها در بخش‌هايي با هم تلاقي پيدا مي‌كنند و در مجموع خواننده با مطالعه آن‌ها به كليت موقعیت داستان دست می‌یابد. 

 

نویسنده برگزیده جایزه گام اول با اشاره به درونمایه کلی رمانش توضیح داد: عشق، مسايل اجتماعي و فلسفي درونمايه‌های اصلی اين رمان را تشكيل مي‌دهند، هر چند که به طور مشخص نمي‌توان هيچ‌ یک از این مضامین را غالب بر فضای كلی داستان دانست.

ناصح در ادامه با تاکید بر حفظ نگاه انسانی و دنیای درونی آدم‌ها در جای جای داستان گفت : پرداختن به مشكلات خانواده‌هاي كم‌شنوا و  نگاه به زندگی دو جوان به نام‌‌هاي «نرگس» و «سياوش» از محورهای مهم این کتابند. البته سعی نداشتم اين مشكلات را به عنوان محور اصلي رمان پررنگ كنم ضمن آن‌که در تلاش بودم نگاه انساني و دنياي درون آدم‌ها را به صورت عام در اين رمان به نمایش بگذارم.

ناصح ‌تصریح کرد: سياوش، منير، نرگس، مسعود و منصور شخصيت‌هاي اصلي رمان «پروانه‌اي روي شانه» اند كه بر حسب روایت هر یک فضاي داستان گاه حال و هوايي شاعرانه پیدا می‌کند و گاه خشن مي‌شود. بخش‌هايي از داستان نيز در خلال گفت‌وگو‌ها در فضاي مجازي شكل مي‌گيرند.

وی در پایان با اشاره به این که در نگارش رمان «پروانه‌ای روی شانه» تلاش داشته است که از نظر شیوه روایت با رمان پیشینش «ایراندخت» فاصله بگیرد، گفت : اگر چه در «پروانه‌اي روي شانه» سعي كرده‌ام مانند رمان قبلي‌ام «ايراندخت» از زباني ساده بهره ببرم تا خوانندگان عام را هم در میان خوانندگان کتابم داشته باشم، ولی از نظر فضا و نحوه‌ روايت تلاش كرده‌ام از آن فاصله بگيرم و شيوه‌هاي ديگري را در دنياي ادبيات تجربه كنم.

رمان « پروانه‌ای روی شانه» در 320 صفحه به زودی از سوی انتشارات « آموت» راهی بازارکتاب می‌شود.

بهنام ناصح، نويسنده، ويراستار و فعال مطبوعاتی متولد 1352 در رشت است. وی برای رمان «ایراندخت» ‌که در سال 1389 از سوی انتشارات «آموت» ‌منتشر شده است، شايسته تقدير پانزدهمين دوره جايزه كتاب فصل، برگزيده پنجمين دوره جايزه گام اول و نامزد يازدهمين دوره جايزه كتاب سال شهيد غني‌پور شد.

وی بازنویسی «جوامع الحکایات» براي نوجوانان را نيز در كارنامه خود دارد  که به زودی از سوی نشر پارسه منتشر می‌شود.

 

«پروانه‌ای روی شانه» بهنام ناصح نشست

بهنام ناصح از پایان تالیف و صدور مجوز انتشار دومین رمان خود با عنوان «پروانه‌ای روی شانه» خبر داد.

بهنام ناصح در گفتگو با خبرنگار مهر از پایان تالیف و صدور مجوز انتشار دومین رمان خود با عنوان «پروانه‌ای روی شانه» در نشر آموت خبر داد و گفت: در این رمان 5 داستان از زبان 5 راوی مختلف و درباره دو خانواده مطرح می‌شود که هرکدام از آنها به دلیل داشتن یک فرزند کم‌شنوا به نوعی زندگی خود را پیوند خورده با دیگری می‌بیند.

وی ادامه داد: با آنکه در این رمان هر راوی از زاویه نگاه خود به موضوعی اشاره دارد، اما محوریت ماجرای رمان حضور یک دختر و پسر کم‌شنوا در هر کدام از این دو خانواده است.

ناصح در ادامه با اشاره به سوژه این اثر گفت: جرقه اصلی این داستان زمانی به ذهن من خطور کرد که با یک نشریه ویژه کودکان کم‌شنوا همکاری داشتم و مشکلات آنها و تلاششان برای زندگی عادی را مشاهده می‌کردم. البته در این رمان سعی نکردم که تنها به این موضوع بپردازم.

وی ادامه داد: این رمان با وجود تم اصلی آن که گفتم، مجموعه‌ای از دغدغه‌های اجتماعی، انسانی و فلسفی را برای مخاطب خود روایت می‌کند. در واقع این مشکلات به گونه‌ای سفارشی در متن داستان ننوشته است، بلکه بهانه‌ای است برای بیان برخی از دغدغه‌های انسان معاصر.

نخستین رمان ناصح با عنوان «ایراندخت» در سال 1389 به چاپ رسید و در پانزدهمین دوره جایزه کتاب فصل شایسته تقدیر شناخته شد.

 

بعد رواية "ايراندخت"

اصدار الرواية الثانية لمحمد رضا ناصح بعنوان "فراشة على الأكتاف"

ستصدر للكاتب الروائي بهنام ناصح قريبا رواية "فراشة على الأكتاف" وهي الرواية الثانية له بعد رواية "ايراندخت" وتتمحور موضوعاتها على الحب والفلسفة.

ايبنا: قال الروائي بهنام ناصح أن رواية "فراشة على الأكتاف" كتبت بأسلوب الشخص الأول مصرحا أن هناك خمسة أشخاص في الرواية يسردون قصة حياتهم واحدا تلو الآخر وتتلاقى قصص حياة هؤلاء الرواة بعضها البعض في أجزاء من الرواية. وبإمکان القارئ أن يجمع بين الأحداث في ذهنه ليصل الى انطباع عام عن الرواية.

وأضاف ناصح الذي سبق ان فاز بجائزة كام اوّل (الخطوة الاولى) عن رواية "ايراندخت"، أن مضامين روايته هذه تتمحور على الحب والقضايا الاجتماعية والفلسفية بينما لايسيطر أي من هذه المواضيع الثلاثة لوحده على الرواية. كما ذكر أنه سعى في تبني نظرة انسانية في الرواية وإبراز ما يجري في داخل الانسان على وجه عام.

وأضاف أنه جهد في تأليف هذه الرواية الإبتعاد عن روايته الاولى (ايراندخت) من منطلق الاسلوب الروائي قائلا أنه ورغم سعيه في اتخاذ لغة سهلة وبسيطة مثل رواية "ايراندخت"، الا أنه غير اسلوب الحكي ومناخ الرواية بمعنى أنه جرّب أساليب أدبية أخرى في تأليف روايته الجديدة.

يقع كتاب "فراشة على الأكتاف" في 320 صفحة وسيصدر قريباً عن دار نشر "آموت" في طهران.

بهنام ناصح، كاتب ومصحح وناشط اعلامي من مواليد عام 1973 في مدينة رشت (شمالي ايران). صدرت له في عام 2010 رواية "ايراندخت" كأول عمل أدبي له وفاز بها بجائزة "كام اوّل" (الخطوة الاولى) في دورتها الخامسة في ايران وتم تقديره عن هذه الرواية في الدورة الخامسة عشرة لجائزة كتاب الفصل ودخل قائمة المرشحين لنيل جائزة الشهيد غني بور في دورتها الحادية عشرة.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو