تجربه نمایشگاه کتاب شهرکرد

یوسف علیخانی در خاتمه نمایشگاه کتاب استانی شهرکرد گفت : بن های خرید کتاب، مردم را به گدایی عادت می دهد.

یوسف علیخانی مدیر نشر آموت که بعنوان نماینده ناشران پرکار در نمایشگاه کتاب استانی چهارمحال و بختیاری حضور داشت، برگزاری نمایشگاه کتاب در استان ها را فرصتی در راستای ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بالا بردن میزان سطح آگاهی و دانش جامعه به ویژه مناطق دور دست کشور دانست و در گفتگو با پایگاه خبری آرمانی افزود:  توسعه فرهنگی استان ها از طریق عرضه مستقیم کتاب و موج آفرینی فرهنگی و ایجاد فضای پرشور و نشاط فرهنگی در کشور اتفاق خوبی است که در نتیجه برگزاری نمایشگاه های کتاب در استانها می افتد.

نویسنده «عروس بید» همچنین تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب در مراکز استان ها و شهرهای دور از پایتخت که معمولاً با حدود چهارماه فاصله از نمایشگاه کتاب تهران برگزار می شود، زمینه لازم جهت بروز خلاقیت ها و استعدادهای بالقوه در مناطق مختلف کشور را فراهم می کند و ارتباط مستقیم مخاطبان با ناشران، زمینه را برای تعامل فرهنگی و شناسایی مخاطبان جدی ادبیات مساعد می سازد و باعث می شود فعالیت های فرهنگی – ادبی از تمرکز در پایتخت خارج شده و در سراسر کشور مورد حمایت قرار بگیرد.

علیخانی میزان استقبال مردم شهرکرد از نمایشگاه استانی را چشمگیر دانست و اظهار داشت: به رغم نواقص  و محدودیت هایی که در زمینه تبلیغات نمایشگاه در صدا و سیما و سطح شهر وجود داشت ، اما میزان مراجعه مخاطبان جدی ادبیات خوب بود. وی افزود: آنچه که برای من در شهرکرد جالب بود، علاقه مردان به خواندن رمان های زنانه بود.

مدیر نشر آموت تصریح کرد: در بیشتر جوامع این زنان هستند که به خواندن رمان علاقه دارند و از آنجا که بیشتر رمان نویسان زن هستند، تعداد زنان رمان خوان نیز بیشتر است. اما در شهرکرد ، مردان تمایل بیشتری به خرید و خواندن رمان داشتند که بی شباهت با رسم مردسالارانه موجود در فرهنگشان نبود.

نویسنده «اژدها کشان» چالش های موجود در برگزاری نمایشگاه را تهدیدی برای از دست رفتن فرصت های طلایی ترویج فرهنگ کتاب عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ترین اشکالات برپایی نمایشگاه کتاب در شهرستان ها چند شیفت بودن آنهاست. وی افزود: معمولا شیفت صبح از ساعت 9 تا 12 بوده و شیفت عصر از  16 تا 20 ادامه دارد و از آنجا که برگزاری نمایشگاه در خارج از شهر است، مخاطبان بازدید را به عصر موکول می کنند و همین موضوع باعث کاهش بازدید نمایشگاه می شود. علیخانی معتقد است نمایشگاه هایی که به صورت تک شیفتی برگزار می شود با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه خواهد شد. وی همچنین از توزیع بن های خرید کتاب بعنوان عاملی برای کاهش میزان خرید یاد کرد و گفت: بن های 50 هزار تومانی کتاب که با قیمت 40 هزار تومان به فروش می رسد، قدرت خرید افراد را کم کرده است. زمانی با بن 50 هزار تومانی می شد 10 جلد کتاب خرید اما این تعداد در سال جدید به نصف رسیده است. در گرانی کاغذ و کتاب ، اعطای بن کتاب، کار چندان مفیدی برای پیشرفت چرخ صنعت نشر نیست و علاوه بر اینکه مردم را به گدایی عادت می دهد ، باعث ایجاد بازار سیاه از سوی افرادی می شود که اصلاً کتاب خوان نیستند. این ناشر پرکار حیطه رمان اظهار داشت: بهترین کار برای علاقه و ترغیب مخاطب به خرید رمان، همان اعطای تخفیف 20 درصدی است که هم مردم و هم ناشر را از جنجال های احتمالی برحذر می دارد.

این داور و کارشناس ادبی با بیان اینکه یکی از امتیازات ویژه نمایشگاه های استانی، کشف استعداد های درخشان در زمینه داستان نویسی است، اظهار داشت: جوانان شهرکرد به دلیل همجواری استانی با اصفهان که بدون شک ، قطب داستان نویسی ایران به شمار می رود، علاقه زیادی به ادبیات و نویسندگی دارند و  این استعدادها به لطف حضور احمد بیگدلی- داستان نویس، برنده جایزه کتاب سال و برنده جایزه شهید غنی پور- در حال شناسایی و پرورش هستند. علیخانی افزود: در طول مدت برگزاری نمایشگاه، نویسندگان جوان مدام به غرفه نشر آموت می آمدند و نوشته هایشان را در اختیار من می گذاشتند که به گمان من افراد مستعدی از میان آن ها در آینده به جامعه داستان نویس کشور معرفی خواهد شد.

به گزارش آرمانی نیوز، 6 رمان برتر نشر آموت که در هفته های گذشته و در نمایشگاه کتاب استانی شهرکرد در رده پرفروش ها قرار گرفتند عبارتند از: شوهر عزیز من (فریبا کلهر)، نسکافه با عطر کاهگل (م. آرام)، عاشقانه (فریبا کلهر)، پروانه‌ای روی شانه (بهنام ناصح)، نیمه ناتمام (نسرین قربانی) و سنجاق سینه (پروانه زاغ‌زیان). در زمینه رمان های خارجی نیز رمان های «پیش از آنکه بخوابم» نوشته اس جی واتسون (ترجمه شقایق قندهاری)، «خدمتکار و پروفسور» اثر یوکو اوگاوا (ترجمه کیهان بهمنی)، «گیلیاد» نوشته مریلین رابینسون (ترجمه‌ی مرجان محمدی)، «اتاق» اثر اما دن اهو (ترجمه‌ی علی قانع)، «رز گمشده» با نگارش سردار ازکان (ترجمه‌ی بهروز دیجوریان) و «مجموعه داستان های فلانری اوکانر» (با ترجمه‌ی آذر عالی‌پور) از جمله آثار پرفروش نشر آموت به شمار می روند.

به گفته یوسف علیخانی ، در نمایشگاه کتاب استانی بعدی که قرار است در ارومیه برگزار شود از چاپ پنجم رمان شوهر عزیز من ، چاپ دوم عاشقانه فریبا کلهر و چاپ سوم رمان های نسکافه با عطر کاهگل و چاپ دوم رمان «پیش از آنکه بخوابم» رونمایی خواهد شد.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو