بودن

http://images.persianblog.ir/594119_HCAnONNz.jpg

 

مهم ترین حُسن باغ این بود که چنس روی باریکه راه ها یا بین بوته ها و درخت ها که می ایستاد می توانست گم شود، هیچ وقت نمی فهمید دارد جلو می رود یا عقب، نمی دانست باید عقب برود یا جلو. مهم حرکتش بود، مثل گیاه در حال رشد.

( صفحه 20)

 

...

چنس رفت تو و تلویزیون را روشن کرد. تلویزیون نور خودش را دارد، رنگ خودش را و زمان خودش را. از قانون جاذبه که باعث پایین افتادن سر گیاهان می شود پیروی نمی کرد. همه چیز در تلویزیون درهم و به هم آمیخته و با این حال صاف و یکدست بود: شب و روز، بزرگ و کوچک، سخت و شکننده، نرم و زبر، گرم و سرد، دور و نزدیک.

چنس با عوض کردن کانال تلویزیون خودش را عوض می کرد، مثل گیاهان باغ می توانست مراحل مختلفی را بگذراند، به همان سرعتی که کانال ها را عوض می کرد می توانست عوض شود. بعضی وقت ها بی درنگ روی صفحه تلویزیون ظاهر می شد، درست همان طور که آدم ها روی صفحه دیده می شوند. با تغییر کانال می توانست دیگران را ببیند. برای همین به این باور رسید که او، یعنی چنس است که خود را به بودن وا می دارد نه کس دیگر.

( صفحه 21)

...

تا به آدم ها نگاه نکنی، وجود ندارند. نگاهت را که به سمتشان بچرخانی پیدایشان می شود، درست مثل تلویزیون، و آنقدر در ذهن می مانند تا تصاویر جدیدی آنها را از بین ببرد. در مورد خود او هم همین طور. دیگران با نگاه کردنشان، او را مشخص، متمایز و معلوم می کردند و از حالت محو و نامشخص در می آوردند.

( صفحه 28)

...

هیچ حسابداری نمی تواند زندگی را آن طور که ما دوست داریم حساب و کتاب کند.

( صفحه 60)

...

توی باغ، هر چیزی رشد می کند ... اما قبل از آن پژمرده و خشک می شوند، درخت ها باید برگ هایشان را از دست بدهند تا برگ های جدید دربیاورند و ضخیم تر، قوی تر و بلندتر شوند. برخی درخت ها می میرند و نهال های جدید جایشان را می گیرند. باغ به مراقبت زیادی نیاز دارد. اگر باغتان را دوست دارید نباید از کار کردن در آن دست بکشید، کمی صبر کنید. فصلش که برسد حتما شکوفه ها سر می زنند.

( صفحه 76)

...

گذشته ی تاریک آدم را از پا در می آورد: باتلاقی می شود و او را پایین می کشد!

( صفحه 134)

...

چنس گفت: " نمی توانم بخوانم."

استیگلر توضیح داد: " خب معلوم است این روزها کی کتاب می خواند؟ آدم به بعضی چیزها نگاهی می اندازد، حرف می زند، گوش می کند و در کل تماشا می کند.

( صفحه 110)

***

عنوان: بودن

نویسنده: یرژی کاشینسکی

مترجم: مهسا ملک مرزبان

ناشر: نشر آموت

سال نشر: چاپ اول 1393- چاپ دوم 1393

شمارگان: 1100 نسخه

شماره صفحه: 136 ص.

موضوع: داستان های آمریکایی - قرن 20 م.

قیمت: 75000 ریال

از وبلاگ: امروز لي لي چي مي خونه؟

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو