افزایش قیمت کتاب؟

سلام

ما در ایران زندگی می‌کنیم

و ایران یک سرزمین هزار و یکشبی است.

یک شب ممکن است بخوابیم و بیدار بشویم و ببینیم کاغذ گران شده و غمباد بگیریم که یعنی دیگه نمی‌شه کتاب خواند؟ یعنی کتاب آنقدر گرون خواهد شد که نشه هیچ کتابی خرید؟

ایران سرزمین عجایب است و این اصلا غریب نیست.

کاغذ اندونزی (کاغذ سفید)هایی که اغلب کتاب‌ها باهاش منتشر می‌شوند، تا زمستان پارسال قیمت‌اش بود بندی شصت و هشت هزار تومان. چند سالی بود می‌رفت تا هفتاد و دو هزار تومان و بعد می‌اومد روی شصت و پنج هزار تومان و این رفت و آمد، آنقدر مخل نبود، تا این که زمستان پارسال فقط سیر صعودی پیدا کرد و هی بالا رفت و بالا رفت و بالا رفت و این نردبان هزار پله گویی به آسمان هزار و یکم نمی‌رسد که خلاص بشود حال دل‌مان. همین حالا که داریم با هم حرف می‌زنیم، امروز کاغذ اندونزی شصت در نود، هفتاد گرمی شده بندی صد و چهل  و دو هزار تومان. یعنی به عبارتی بیش از دو برابر قیمت زمستان.

کتاب یک کالای فرهنگی است اما همین کالا تا شکل فرهنگی بگیرد، باید از دالان اقتصادی و تجاری رد شود. به اصطلاح پیرناشران، یک کتاب تا کتاب بشود مثل قلک ، هزینه می‌اندازد؛ از هزینه بررسی و ویرایش گرفته تا صفحه‌آرایی و نمونه‌خوانی و آماده‌سازی، تا کاغذ و لیتوگرافی و چاپ و صحافی و بسته‌بندی. کاغذ در این پروسه، نقش یک چهارمی دارد و فقط تغییر قیمت کاغذ و بالا و پایین شدن آن باعث بالا و پایین شدن قیمت پشت جلد یک کتاب می‌شود. 

در شرایط کنونی بی‌تردید همه مراحل دست به دست هم می‌دهند و زنجیروار سیر صعودی می‌گیرند. یعنی قیمت همه این بخش‌ها بالا می‌رود. 

به قول دوست ناشری، این جزییات را هرگز به مخاطبان کتاب نگویید چرا که برای‌شان اصلا مهم نیست چرا یک کتاب گران شده. البته که همه ما روی زمین و در ایران زندگی می‌کنیم و داریم می‌بینیم که چه بر سرمان آمده.

شاید حق با این دوست ناشر باشد اما آموت را شما خواننده‌ها، آموت کرده‌اید و به همین دلیل واجب دیدیم با هم بنشینیم و گپ بزنیم.

تیم آموت به این نتیجه رسیده که افزایش قیمت کتاب را در حداقل ممکن انجام بدهد تا این بحران را بگذرانیم و به صفحات بعدی زندگی‌مان برسیم.

ما مثل همیشه در کنار هم می‌مانیم.

 

https://www.instagram.com/p/Bl3LXmagXd_/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1lknjdeynzjip

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو