گزارش خبری تحلیلی مهر واکنش بازار کتاب به چالش اقتصادی

یوسف علیخانی مدیر نشر آموت، از ناشران پرکار این روزهای بازار کتاب ایران است که به داشتن مخاطبانی در سراسر ایران مشهور است. وی در گفتگوی خود با خبرنگار مهر از واکنش‌های عجیب بازار کتاب به وضعیت کاغذ خبر می‌دهد و می‌گوید: این روزها در بازار کتاب، کتاب که تا یک ماه قبل ۵۵ هزار تومان قیمت داشت بیش از ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

وی در ادامه به ریزش سرمایه‌ی اجتماعی نشر کشور در این بازار اشاره کرده و می‌گوید: در دوره‌ی قبلی گرانی کاغذ نیز شاهد بودیم که بدنه‌ی اجتماعی کتاب‌خوان ریزش کرد و بعد از ثبات قیمت دوباره نسل تازه‌ای سر برآوردند اما نباید فراموش کرد که بخش زیادی از بدنه‌ی خریدار کتاب در ایران به دلیل مسائل اقتصادی، منتظر بهانه‌ای هستند تا این کالا را از سبد خریدشان خارج کنند. به همین خاطر باید برای حفظ اقتصاد نشر و ناشران هم که شده آنها را حفظ کرد.
علیخانی با اشاره به اینکه کاغذ درصدی مشخص و محدود از قیمت کتاب را شکل می‌دهد که نوسان آن باعث تغییر قیمت سایر فاکتورهای موثر در انتشار کتاب شده است می‌گوید: این روزها بازار کتاب به شدت نیاز به نوعی نرخ‌گذاری متعادل است اما نه وزارت ارشاد و نه تشکل‌های صنفی نشر توانی و برنامه‌ای برای این مساله ندارند. شاید تنها تصمیم و تجمیع چند ناشر بزرگ باشد که بتواند برای این مساله فکری بکند. در این بازار است که شنیدم برخی از کتابفروشی‌ها بدون اطلاع ناشر شروع به زدن برچسب قیمت روی محصولات خود کرده‌اند که البته رسیدگی به این مساله نیز وظیفه ارشاد و تشکل‌هاست که البته به آن هم رسیدگی نمی‌شود.
یوسف علیخانی مدیر نشر آموت نیز در اظهار نظر جالبی می‌گوید: ایران کشور شگفتی‌هاست. نمی‌شود در آن چیزی را پیش‌بینی کرد. من برای آینده نمی‌توانم پیش‌بینی داشته باشیم جز اینکه سعی کنم بخش زیادی از سرمایه‌ام را که کتابهایم هستند با هوشمندی نگاهداری و در بازار توزیع کنم. این اتفاقی است که خیلی از ناشران این روزها دارند انجامش می‌دهند. یا کتاب منتشر نمی‌کنند و یا آنچه منتشر کرده‌اند را توزیع نمی‌کنند. اگر بفروشی کاغذی برای تولید دوباره نداری و اگر نفروشی هم مشخص نیست چه فرجامی برای سرمایه‌ات وجود خواهد داشت. به نظرم در حال حاضر معقول‌ترین کار افزایش پلکانی قیمت کتاب است.

https://www.mehrnews.com/news/4365549

برچسب ها:

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو