مدیریت نشر و کتابفروشی مدرن در ایران / دکتر پیمان نواب

1.  ...مشكل اينجاست كه خيلي از دوستان غافل هستند از اينكه كتابفروش هم بايد دوره ببيند؛ گيرم دوره‌اش آكادميك نباشد و تجربي باشد؛ بداند كه بايد بخواند تا حرفي كه مي‌زند بر دل مشتري بنشيند...

كاش روزي برسد كه كتابفروش‌هاي ما بهترين بشوند...

یوسف علیخانی، یادداشت 17 آبان 96 در روزنامه ی همشهری

2.  ...بعد فكر كنيد ناشر اين مملكت منتظر باشد وزارت فخيمه‌ی ارشاد هم يارانه‌ای بهش بدهد و يه بخورنميری باشد. بحث اصلا كتابخوانی مردم نيست واقعيتش!

حالا تصور كنيد اگر اين يارانه‌ نباشد و ناشر با هزار دوز و كلک (مثل گرفتن پول از نويسنده و مترجم و شاعر و ...) كتاب را چاپ نكند و خودش سرمايه‌گذاری كند،‌ ترديد نكنيد يک اتفاقی می‌افتد. اتفاقی كه سرانجامش كتابخوانی است. وقتي خواست كتابي منتشر كند، از قبل برايش برنامه‌ريزی داشته باشد. به فكر تبليغاتش باشد. بعد از توزيع هم پيگير كتابفروشی‌ها باشد و...

یوسف علیخانی، یادداشت 4 بهمن 96 در روزنامه ی همشهری

3. رئیس کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خبر داد:

"کارگاه‌های آموزشی مدیریت نشر و کتابفروشی مدرن برگزار می‌شود"

 ایبنا،22 مهر 97

http://www.ibna.ir/fa/doc/shortint/266347/کارگاه-های-آموزشی-مدیریت-نشر-کتابفروشی-مدرن-برگزار-می-شود

 

4. جای خوشحالی است که آنچه مدیر نشر آموت و دیگر دلسوزان تذکر می دادند حالا گویا به دغدغه ی دوستان و نهادهای  تصمیم گیر مانند اتحادیه ی ناشران و کتابفروشان نیز بدل شده است. اگر این تصمیم تنها به برگزاری ِ همین دوره ی مورد اشاره ی رئیس کمیته آموزش اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، ختم نگردد و ظرفیت پذیرش نیز، در دوره های آینده، افزون گردد و نیز نگاه ِ  سنتی ِ حاکم بر بسیاری از ناشران و کتابفروشان ِ ما دست از مقاومت بردارد، می توان امیدوار بود که نشر و کتابفروشی در ایران رنگی مدرن به خود بگیرد و به تعبیر مدیر نشر آموت روزی برسد که کتابفروشی ها و البته ناشران ما(ناشران را من به جمله ی ایشان افزودم)، بهترین شوند.

 

5. حال اجازه دهید به سرفصل های اشاره شده در کارگاه مدیریت نشر مدرن که قرار است در آبان ماه برگزار گردد،نگاهی بیندازیم. جناب ِ سالکی، مدیر کمیسیون آموزش اتحادیه ناشران این سرفصل های هفتگانه را اینگونه بر می شمرند:   

 

1. مخاطب‌یابی

2. مولف‌یابی

3. چگونگی انتخاب کتاب توسط ناشر

4. فروش و بازاریابی

5. روابط عمومی نشر 

6. کپی‌رایت 

7. قیمت ثابت کتاب 

 

مورد ششم را فراموش کنید ، ایران به کنوانسیون برن نپیوسته است و موانع بسیار هم از قرار معلوم، اجازه نمی دهد که اکثر ناشران ِ ما، تمایلی به رعایت کپی رایت داشته باشند . از لحاظ ِ این ویژگی بعید است که مدیریت نشر ما به این زودی مدرن شود!

در باب مولف یابی هم به دلایلی که شرح آن در اینجا مقدور نیست، همچنان ما از ارائه ی نویسندگانی در اِشِل ِ جهانی ناتوانیم و لذا مولف یابی را باید در مقیاس کشوری به تعریف نشست و از نویسندگانی سخن گفت که بسته به حوزه ی فعالیت ِ خود ، در  حوزه های ادبیات تفننی یا تحلیلی با اقبال ِ بیشتر مواجه هستند. اگر به پنج مولفه ی دیگر نظر بیندازید و مولف یابی را نیز با همان تعریف ِ مشروط ِ مورد ِ اشاره ، قبول کنید ، به گمانم می توانیم نشر آموت را در مسیر ِ حرکت به سمت ِ مدیریت ِ نشر مدرن ، از ناشران پیشرو و موفق بدانیم. مدیر ِ این نشر به گواه ِ سخنان و نوشته هایش که دو فقره از آن در شماره های 1 و 2 برشمرده شد و نیز با اتکا بر عملکرد ِ نشرش در برقراری ِ رابطه ی نوین ِ ناشر_مخاطب، توانسته است آموت را در راستای مدیریت ِ نشر ِ مدرن قرار دهد و به همین دلیل این یادداشت نیز با استناد به سخنان ِ ایشان آغاز شد. به نظر می رسد در حرکت به سمت مدیریت نشر مدرن که ما با وضعیت ِ ایده آل آن فاصله داریم، باید علاوه بر استفاده از آموزه ها و تجارب ِ دنیای مدرن از تجارب ِ ناشرانی از داخل نیز که هرچند اندک اما در این مسیر پیشرو بوده اند، مدد جست. 

 

6. امّا، مدرسان ِ دوره ی آغازین ِ مدیریت نشر و کتابفروشی مدرن ، به گفته ی مسوول کمیته ی آموزش اتحادیه ی ناشران ، سه نفر از اهالی ِ فن از کشور آلمان هستند. یکی از این سه نفر، نیکی ترون، مدیر پروژه های بین‌المللی نمایشگاه کتاب فرانکفورت است.نمایشگاه ِ کتاب ِ فرانکفورت، همان نمایشگاه ِ مدرنی است که یوسف علیخانی که می توان او را سمبل ِ ناشرانی دانست که مدرن اندیش و مدرن عاملند ، موفق نشد در آن حضور یابد! 

اگر قرار است مدیریت مدرن نشر در کشور گسترش یابد ، باید به حضور ِ ناشرانی که به این نحوه ی مدیریت در نظر و عمل التزام دارند، در نمایشگاه ها، همایشها و مراکز آموزشی ِ مدرن ِ دنیا کمک کنیم. بدیهیست این حضور، به آموزش و تجربه اندوزی ِ بیشتر ِ ناشران ما منجر خواهد شد و به توسیع و تعمیق ِ مدیریت نشر ِ مدرن در کشور، مدد خواهد رساند.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو