دزدی شاخ و دم ندارد

چون مردم ایران از اول درست و حسابی با مقوله‌ی اپلیکیشن‌های کتاب آشنا نشدند، نمی‌توان امیدی به اصلاح داشت. آن اوایل که اینترنت به ایران آمد، همین‌طور دیمی و گله‌ای و هرکسی، کتاب‌ها را بدون اجازه در سایت‌ها و مجله‌ها و وبلاگ‌ها منتشر کردند و تا توانستیم رایگان دانلودشان کردیم؛ حتی خود من. و بعد یک‌باره سایت‌هایی آمدند که در قبال گرفتن پول ناچیزی، کتاب را با رعایت قانون و با اجازه از ناشر و نویسنده و مترجم، منتشر می‌کردند اما دیگر نرفتیم دانلودشان کنیم؛ چون باید پول می‌دادیم.

شاید بگویید نسل عوض می‌شود و نسل جدید، اول پول خواهند داد تا بعد قانونی بخوانندشان. اما قبول کنید که زمان می‌برد این کار.

این وسط‌ها یکی از دلایلی که قبول کردم به فیدیبو و آوانامه، کتاب‌های نشر آموت را بدهم، این بود که خسته شده بودم از بس به فلان خانم و فلان آقایی که کتاب‌های‌مان را اسکن می‌کردند یا از روی‌اش می‌خواندند، التماس می‌کردم که حذف‌اش کنند چون دارند ضرر می‌زنند.

دیروز اما یک موضوع نوبری را دیدم که سرم سوت کشید. ایران صدا، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برداشته، در چارچوب تولید محتوای سالم و پاک و مثلا مجانی، کتاب‌های ناشران مختلف را بازنویسی می‌کند و می‌دهد چند تا آدم معروف می‌خوانند و منتشر می‌کند.

مثلا همین رمان «دختر خوب» نوشته‌ی «ماری کوبیکا» با ترجمه‌ی «فرشاد شالچیان» را بازنویسی کرده و داده به چند تا هنرپیشه خوانده‌اند. قاعدتا نمی‌توانیم شکایت کنیم چون بازنویسی کردند و نهایت می‌توانند مدعی بشوند که اصلا از روی ترجمه‌ی ما نیست و ...

اما یادشون رفته که دزد وقتی به دزدی می‌رود یک نشانه‌ای از خودش به جا می‌گذارد. ته مطلب در سایت خود ایران صدا نوشته شده: «در ایران این رمان به همت نشر آموت و با ترجمه فرشاد شالچیان، به بازار نشر آمده است.»

سال‌ها است نه رادیو می‌شنویم و نه تلویزیون می‌بینیم؛ این را هم سرچ گوگل نشان‌مان داده اما فکر می‌کنم این دوستان «آتنه فقیه نصیری، پویان مقدم، اعظم حبیبی» نمی‌‌دانستند که دارند کار دزدی را می‌خوانند وگرنه این‌کار را نمی‌کردند.

حالا که کاری از دست‌مان برنمی‌آید حداقل کار این بود که این‌طوری علنی کنیم که دزدی شاخ و دم ندارد.

فقط یه چی از دست‌شون در رفته و دو روز دیگه هیات نظارت بر صدا و سیما یقه‌شون رو می‌گیره. می‌دونید چی؟ این جلد اصلی که کار کردند، وزارت ارشاد به ما اجازه نداد ازش استفاده کنیم و مجبور شدیم فقط چشم‌های این دختر خوب را روی جلد بیاوریم.

راستی شما شیوه‌های دیگر دزدی در این سازمان عریض و طویل را می‌شناسید؟

 

https://www.instagram.com/p/B6qM8v2J-p_/?igshid=1u6efa613kcl5

برچسب ها:

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو