از دفتر نشر آموت

همیشه حس خوبی بهش داشتم؛ دارم. برایم جالب بود درست در زمانی که می‌گفتند کتاب خریدار ندارد، آمد و جایی بسیار بزرگتر و وسیع‌تر از کتابفروشی راه انداخت. اگر کتابفروشی‌های کوچک، روستا بودند و بزرگترهایش مثلا شهرک، او شهر راه انداخت؛ شهر کتاب.

و مثل هر کار نو دیگر، مخالفان بسیاری هم داشت. این وسط قاعدتا کتابفروشی‌های سنتی فقط کتاب داشتند و کنارش کمی لوازم‌التحریر ریخته بودند، در شهرکتاب، جدا از لوازم‌التحریر، سفال و جینگولیجات و حتی عروسک و زیباییات ریخته شد که آدم شهری، فقط کتاب نمی‌خواهد و نمی‌خواند؛ باید از هر دری وارد شد که او بماند کنار کتاب‌ها؛ حتی اگر نخواند!

تحصیل‌کردهٔ #زبان_عربی هستم و رفتن به #لبنان، یکی از آرزوهایم مانده. آقای #مهدی_فیروزان و امام #موسی_صدر برایم در همان سوی زیبا قرار دارند و این‌طوری شد که برایم بزرگ شد؛ در خاطرم و کیف کردم از بزرگ شدن این نام و بعد دیدن زیبایی مجموعه‌هایش.

آقای فیروزان را یک‌بار فقط دیده بودم؛ در ضیافت شامی. و از دور دست تکان داد برایم. فکر کردم با دیگری است که بعدها فهمیدم دوست دیگری، مرا نشان داده و او گفته «پیگیر کارهایش هستم.» و بعد وقت سلف‌سرویس وقتی از نزدیک دیدم‌شان و با خجالت سلام کردم، گفت «ابتکارات جالبی برای کتابخوانی داری.»

خندیدم و گفتم «فقط کارگر کلمه‌ام.»

گفت «دوست دارم بنشینیم گپ بزنیم.»

این پیشنهاد را گذاشتم در قالب یک تعارف.

تا وقتی مصمم شده بودم واحدی را که در ساختمان ۲۰۰۰ داشتم و چند سالی خالی مانده بود، کتابفروشی کنم. در خلسه بودم گویی که آمد به خاطرم. رفتم نشستم یک طرحی نوشتم. و شماره‌شان را یافتم و پیام دادم که «اجازه دارم بیایم پیش‌تان؟»

یکی دو ساعت بعد از دفترشان زنگ زدند که «گفتند چایی در خدمت‌تان.»

رفتم و طرح را دادم. قاعدتا برای راه‌اندازی شهرکتاب باید به متراژ بالای ۲۰۰ و ۳۰۰ متر فکر کرد. نه اینجا که ۶۸ متر است؛ نه حتی ۷۰ متر.

طرح را دیدند. پسندیدند و در کمتر از چند روز مشاورشان را فرستادند برای دیدار و بازدید از محل و بعد هم موافقت.

فقط من چندتا مشکل داشتم که این طرح نهایی نشد. اول و مهم‌تر از هر چیز، این‌که دوست داشتم اینجا «کتابفروشی آموت» باشد و نه «شهرکتاب مرزداران» و دیگر این‌که دوست داشتم لباس‌ام را خودم انتخاب کنم نه هم‌لباس بشوم با دوستان. و مهم‌تر از همه این‌که من می‌خواستم ثابت کنم فقط با کتاب هم می‌توان اعتبار از دست رفتهٔ کتابفروشی‌ها را برگرداند.

دربارهٔ شهرکتاب‌ها چقدر می‌دانید؟

https://www.instagram.com/p/CCaqRCNALFm/?igshid=s6kpf1lqybcy

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو