شوخی‌های حقوقی

نوشته: پاتریک ریگان

ترجمه‌: بکتاش منوچهری و جعفر حسن‌زاده

85 صفحه

 

به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب عنوان شده است: «کتاب «شوخی‌های حقوقی» شامل مجموعه‌ای از نکات طنز و جملات قصار درباره حقوقدانان و وکلا است. مؤلف کتاب که خود نیز عضو جامعه حقوقی آمریکاست به دلیل آشنایی با مباحث حقوقی توانسته است گاه افراد و گاه حتی قوانین عجیب برخی ایالات را به چالش بکشد. در این مجموعه سخنانی از سیاستمداران مشهور همچون آبراهام لینکلن و ریچارد نیکسون و حتی هنرمندانی چون هریسون فورد درباره وکلا و حقوقدانان وجود دارد که ضمن تکریم جایگاه این قشر، گاه با زبانی شیرین به انتقاد از آن‌ها می‌پردازد.

 

در دنیای امروز حقوقدانان نقش انکارناپذیری دارند. این نقش به سیاستمدارانی که تحصیلات حقوقی دارند محدود نبوده و در بسیاری مواقع نقش قضات و وکلا از اهل سیاست پررنگ‌تر است.

 

در همین راستا و به عنوان مثال می‌توان به تعیین برنده انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 آمریکا از سوی دادگاه و نقش قضات و وکلا در تحولات دهه‌های اخیر کشور پاکستان اشاره کرد.

 

این جایگاه موجب شده که حقوقدانان نیز مانند سیاستمداران همواره مخاطب شوخی و طنز قرار بگیرند و داستان‌ها و لطیفه‌های بسیاری در موردشان ساخته شود، هرچند در برخی موارد این شوخی‌ها از دایره انصاف خارج شده و رنگ اغراق به خود می‌گیرند اما تعدد و فراوانی این داستان‌ها خود مؤید اهمیت این قشر در جامعه است.

 

در کشور ما شوخی با یک صنف یا گروه خاص چندان مرسوم نیست و حتی بارها شنیده شده که پخش یک فیلم یا یک سریال تلویزیونی، اعتراض گروه‌ها یا اصناف مختلف را در پی داشته یا حتی موجب شکایت ایشان در مراجع قضایی شده است! این رویکرد موجب شده که ترجمه و چاپ کتاب‌هایی از این دست که مخاطب آن یک صنف خاص هستند، نوعی چالش و ریسک محسوب شود و نویسنده یا مترجم در حین کار همواره نیم‌نگاهی به جانب احتیاط داشته باشد؛ هر چند در خارج از ایران کتاب‌های بسیاری با رویکرد شوخی با حقوقدانان به چاپ رسیده و جالب اینکه در اکثریت قریب به اتفاق موارد، این کتاب‌ها از سوی حقوقدانان و وکلا گردآوری و تألیف شده‌اند.»

 

کتاب «شوخی‌های حقوقی» در 85 صفحه با قیمت 6000 تومان در نشر آموت منتشر شده است.

شوخی‌های حقوقی
60,000ریال

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو