یادداشتهای یک کتابفروش

یادداشت قبلی را که نوشتم، آرمیتا همچنان مشغول کار بود، گفته بودم تا ساعت ۲ بماند، اما مطمئن بودم مثل تینا تا ساعت ۴ یا ۵ خواهد ماند. دلیل دارم برای نماندن‌ام. امروز هم نباشد، فردا و پس‌فردا، کتابفروشی را باید این‌ها بگردانند و من باید خودم را بازنشسته بکنم. پس چه بهتر که دخترها هرچه زودتر، راه و چاه کتابفروشی را یاد بگیرند و بدانند آقابالاسری ندارند و مستقل هستند. آن اوایل سر حمیدخان هم همین‌طور بود. می‌ترسیدم غرفه نمایشگاه‌های کتاب استانی را بهش بسپارم که چند سال با خون و دل، مخاطب جذب کرده بودم، اما یک جایی تصمیم گرفتم که «بس است!» و همه اختیارات غرفه را دادم به حمیدخان. کاری که می‌خواهم در کتابفروشی هم انجام بدهم اما نه همین حالا؛ امسال نشد، سال دیگه، بالاخره باید خودشان مستقل بشوند.

یک کنجکاوی برم گرداند. از آرمیتا پرسیدم «می‌دانی چه کتاب‌هایی این دو روز گذشته پرمخاطب‌ترین بودند؟»

گفت «حدودی بله.»

گفتم «از سیستم بگیر.»

و رفت بخش گزارش‌ها. گزارش‌های انبار. پرفروش‌ترین‌ها و خواندیم:

#جنگل / ۱۲ نسخه

#خاما / ۱۱ نسخه

#جایی_که_خرچنگ_ها_آواز_می_خوانند / ۱۰ نسخه

#ما_تمامش_می_کنیم / ۹ نسخه

#اگر_حقیقت_این_باشد /۸ نسخه

گفتم «این که شد همه‌اش نشر آموت؟»

پرسید «بد هست یعنی؟»

احتمالا توی ذهن‌‌اش فکر کرده بود این روزها که کتابفروشی تعطیل است و سفارش‌ها همه‌‌اش واتساپی است، فروش رفتن این تعداد از آموت خوب است.

گفتم «اصلا خوب نیست.»

گفت «چرا؟»

گفتم «قبل از اینکه کتابفروشی آموت راه بیفتد، طی سه چهار سال گذشته‌، میانگین روزی سه‌چهار تا سفارش داشتم؛ یا تلفنی یا تلگرامی یا واتساپی. بعد این سفارش‌ها را هل دادم به کتابفروشی. هر کسی هم به شماره موبایل انتشارات، پیام می‌دهد، شماره ۰۹۳۶۸۸۲۸۱۸۰ را می‌دهم که در واتساپ کتابفروشی، سفارش بدهد. اما این لیست نشان می‌دهد موفق نبودیم. یا اینکه کتابخوان‌ها هنوز نمی‌‌دانند کتاب‌های بیش از ۳۰۰ انتشارات را در کتابفروشی داریم و آموت یکی از این ناشران است.»

گفت «کتاب‌های آموت بفروشد شما بیشتر سود می‌کنید که!»

گفتم «اصلا اینطور نیست. کتاب‌های آموت در کتابفروشی‌های دیگر می‌فروشد؛ ما هم یکی از این کتابفروشی‌ها. مهم روزی است که کتاب‌های باقی ناشران را بتوانیم به خوبی در کتابفروشی آموت بفروشیم.»

گفت «اینطوری نگاه نکرده بودم.»

گفتم «در روزهای عادی به توازن خوبی رسیده بودیم و تنها ۲۰ درصد فروش‌مان شده بود آموت، حالا در این روزها، این که بیش از ۷۰ درصد فروش‌مان شده آموت، اصلا خوب نیست.»

شما کتاب‌های چه ناشرانی را از ما خریده‌اید؟

 

https://www.instagram.com/p/B-MT4I_Jfry/?igshid=1fz9on210r6kj

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو