مروري بر آثار فريبا كلهر به بهانه سالروز تولدش

امروز دوشنبه 4 شهريور، مصادف با سالروز تولد داستان نویس معاصر فريبا كلهر است. وی فعالیتش را در حوزه نویسندگی از دهه 60 با قلم زدن در مجله‌های رشد آغاز كرد. کلهر در سال‌های بعد توانست جايگاه خود را ميان نويسندگان كودك و نوجوان تثبيت كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كلهر كه از زمان تاسیس سروش کودکان تا سال‌های1382 (حدود سیزده سال)، سردبیر ماهنامه سروش کودکان بوده با ویژه‌نامه کودکان روزنامه همشهری نيز همکاری ‌کرده است.

 «شروع يك زن» نخستين رمان كلهر در حوزه بزرگسال است كه در سال 90 و از سوي انتشارات ققنوس منتشر شد. اين رمان 168 صفحه‌اي به چاپ سوم رسيده است.

در بخشي از اين كتاب آمده است: «وقتي به ميدان هفت تير رسيدم، خبري از گردهمايي و تجمع نبود. اغتشاش بود. يك دنيا زن و مرد هراسان كه از دست پليس‌ها فرار مي‌كردند. ساعت حدود پنج بعدازظهر بود. راه‌هاي ورود به ميدان بسته بود اما مي‌خواستم هرطور شده از سد پليس‌ها بگذرم و داخل ميدان شوم و آن همه مرد و زن را ببينم، فعالان زن را ببينم، زيبا و پروين و پريسا و ليلا را ببينم. ببينم چطور صداي برابري خواهيشان را بلند مي‌كنند.»

دومين رمان كلهر با نام «پايان يك مرد» در همين سال(90) و توسط انتشارات مركز روانه بازار كتاب شد كه در سال جاري(92) به چاپ چهارم رسيد.

 در بخشي از اين رمان آمده است: «عبدالحسين خان مي‌گفت: زمان همه چيز را تغيير مي‌دهد. چيزي كه ديروز بد بود، معلوم نيست كه امروز هم بد باشد. در دنيا چند نفر را مي‌شناسيد كه يك ساعت دروني داشته باشند كه به موقع‌اش زنگ بزند و بگوييد: وقتش است! چمدانت را بردار و راه بيافت! كجا؟ به دنبال يك نقطه سفيد افسونگر، به دنبال يك گمشده! گمشده چيست؟»

«پسران گل»، «سي‌سا سياوش»، «قصه‌هاي يك دقيقه‌اي»، «شوهر عزيز من» و «عاشقانه» كتاب‌هاي بعدي اين نويسنده هستند كه از سوی نشر آموت چاپ شدند.

 اين نويسنده پيش‌تر درباره انتشار سه کتاب «شوهر عزیز من»، «شروع یک زن» و «پایان یک مرد» به «ايبنا» گفته بود: نگارش و نامگذاري اين سه‌گانه به اين جهت بود كه اين سه اثر هر سه در سمت و سوي يكساني به لحاظ طرح مسايل اجتماعي، ‌سياست و تاثيرات آن‌ها بر روحيات و مناسبات انسان‌ها نوشته شده‌اند و از اين جهت دوست داشتم اين سه كتاب هر سه در سال 1390 منتشر شود.

از این نویسنده در حوزه ادبيات كودك و نوجوان آثار بسياري منتشر شده كه «بازگشت هُرداد»، «هوشمندان سیاره اوراک»، «ابروهای جادويی کیو کیو»،‌ «دختر آيینه پوش»، «قصه‌های قبل از غذا»، «سالومه و خرگوشش»، «قصه‌های کرگدن»، «چه عیبی داره؟»، «من و گربه سیاهه»، «من و درخت پنیر»، «تندتر از اونه که یواش باشه»، «سوت فرمانروا»، «خدای من»، «تب شصت و چهار درجه جادوگر خوشگله»، «با مثنوی پشت چراغ قرمز»، «مادر خسته پسر خوش خنده»، «قصه‌های آقا کوچولو»، «از تو می‌خواهم خدا»، «خواهر خوش‌شانس من»، «آقای هندوانه»، «گردنبندي كه قشنگ بود»، «همان كفش دوزك هميشگي»،‌ «زبان كوچكي كه حرف‌هاي خوب مي‌زد»، «عمو نوروز: مجموعه داستان كودك ايراني»، «با غم‌هايم چه كنم؟»، «ني‌لبك سحرآميز فقط خوبي مي‌بيند» و «ه‍دی‍ه‌ای‌ ب‍ا گ‍ل‍ه‍ای‌ آب‍ی‌ و دو ق‍ص‍ه‌ دی‍گ‍ر: م‍ردی‌ پ‍ش‍ت‌ درخ‍ت‍چ‍ه‌ه‍ا، ق‍اب‌ ع‍ک‍س» از آن جمله هستند.

در پنجمين دوره جايزه پروين اعتصامي، 12 اثر تاليفي در بخش بزرگسال به مرحله نهايي داوري راه پيدا كردند كه نام‌هاي «پايان يك مرد»، «شروع يك زن» و «شوهر عزيز من» در اين لیست ديده مي‌شد.

كلهر همچنین توانست جايزه كتاب سال را براي «سوت فرمانروا» و کتاب سال مجله «سلام بچه‌ها» را در بخش داستان کودک براي «آقای هندوانه» به دست آورد.

فريبا كلهر در سال‌هاي فعاليت‌اش در حوزه قلم، توانسته آثار قابل توجهي، چه از بعد مفهوم و چه از  منظر تعداد، خلق كند. گاهي از او با عنوان نويسنده‌اي با نثري روان و پاكيزه ياد مي‌شود و گاهي او را خالق كتاب‌هايي با جنبه‌هاي متفاوت در ادبيات مي‌نامند. اما با هر زبان و هر نوع ادبياتي، او نويسنده‌اي است كه توانسته با شناخت از طبع مخاطب، كتاب‌هايي با تجديد چاپ بيش از دو بار به بازار ارايه دهد.

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو