مردم اندوه بلژیک و زندگی اسرار آمیز را پسندیدند/ داستان آنها چیست؟

نگاهی به محبوب‌ترین آثار آموت از دیدگاه مخاطبان که بر اساس آمار فروش این ناشر در ماه اردیبهشت به دست آمده نشان می دهد «واژه‌های خندان»، «رابطه» و «اندوه بلژیک» در صدر پر فروش‌ها قرار داشته است.

به گزارش خبرآنلاین، پر فروش‌های ناشر نمونه و برگزیده نمایشگاه کتاب نشان می دهد که اقبال مردم به رمان های فارسی و ترجمه بیش از سایر کتب است.

بنابراین گزارش کتاب «واژه‌های خندان» اثر احمد اکبرپور که شامل ضرب‌المثل‌های طنز‌آلود ایرانی است، در صدر جدول پر فروش‌های اردیبهشت ماه این ناشر قرار گرفته؛ اثری تحقیقی، تدوینی و تألیفی که ضرب‌المثل‌های ایرانی طنز‌آلود را به همراه مقاله‌ای درباره فرق طنز شفاهی و مکتوب ارائه داده است. نویسنده این اثر پیش‌تر گفته بود که با خواندن کتابی از گفته‌های طنز‌آمیز در فرهنگ اقوام مختلف که ترجمه‌ای از رضی هیرمندی بود، به فکر جمع آوری این کتاب افتاده است.

این نویسنده که تحقیقاتی در مورد ضرب‌المثل‌های سایر کشورها نیز داشته، ضرب‌المثل‌های ایرانی را بسیار عمیق‌‌تر و زیباتر از نمونه‌های خارجی آن دانست و در گردآوری این کتاب از تمامی منابع موجود در زمینه ضرب‌المثلها و عبارات فارسی استفاده کرده؛ از منابعی چون کتاب کوچه تا فرهنگ آقای دکتر ذ‌والفقاری.

کتاب «رابطه» نخستین رمان مهتاب دیهیم و یکی از تازه ترین رمان‌های ایرانی آموت که با استقبال خوب مردم مواجه شد نیز دومین کتاب پرفروش این ناشر بوده است که بنا به گفته نویسنده آن در سال 87 تالیف و در سال 91 برای انتشار به ناشر ارائه شد اما انتشار آن به دلیل ممیزی متن این کتاب دوسال زمان برده است. این رمان که این روزها در صدر لیست فروش ناشر قرار گرفته، به سرنوشت متفاوت یک رابطه عاشقانه می‌پردازد درباره یک ازدواج تقریبا اجباری است؛ درباره پسری به نام امیرعلی که پدر و مادرش دختری را به او پیشنهاد می‌کنند و او می‌پذیرد، اما شب عروسی به او می‌گوید که هیچ احساسی نسبت به او ندارد و بعد از مدتی از هم جدا می‌شوند. اما پس از مدتی اتفاقات دیگری می‌افتد. امیرعلی فرزند خانواده‌ای متمول است و در فکر تأسیس باشگاه بدنسازی، که به کمک دوستش تصمیمش را عملی می‌کند و کارش رونق می‌گیرد اما زندگی‌اش دستخوش مسائل عدیده‌ای می‌شود.

اما سومین پرفروش این ناشر در ماه اردیبهشت رمان «اندوه بلژیک» بوده که مشهورترین و برجسته‌ترین اثر هوگو کلاوس، شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و نقاش بلژیکی می‌باشد. این کتاب که در سال 1983 منتشر شد بلافاصله پس از انتشار، در ردیف پرفروش‌ترین رمان‌های آلمان، هلند و بلژیک قرار گرفت، که قرار گرفتن این اثر در صدر پر فروش‌های این انتشارات آموت و با ترجمه‌ای از سامگیس زندی نیز دور از ذهن نبود.

در این اثر، لوییِ یازده‌ساله، شخصیت اصلی رمان، خاطرات‌اش را از یک‌سال پیش از شروع جنگ‌جهانی دوم، تا دو سال بعد از پایان جنگ روایت می‌کند. این خاطره‌نگاری، درست از زمانی آغاز می‌شود که او در مدرسه شبانه‌روزی یک صومعه،‌ با سرپرستی راهبه‌ها، زندگی و تحصیل می‌کند، اما با بالا گرفتن آتش جنگ، به خانه برمی‌گردد و داستان‌اش را با روایت خاطرات تک‌تک افراد خانواده پدری و مادری‌اش و ماجراهای همکاری تنگاتنگشان با نازی‌ها در روزهای جنگ ادامه می‌دهد.

اندوه بلژیک از دید منتقدان ادبی اروپا، یکی از شاهکارهای ادبی-تاریخی دنیا به شمار می‌رود که در کنار آثار برجسته ادبیات داستانی جهان ماندگار خواهد بود. این رمان پس از مرگ کلاوس در سال 2008 یک‌بار دیگر به جمع رمان‌های پرفروش دنیا اضافه شد.

همچنین «زندگی اسرارآمیز» نوشته سومانک کید با ترجمه عباس زارعی، دیگر رمان محبوب این ناشر در ماه گذشته است که از زمان انتشار آن در سال 2002، تا دو سال و نیم بعد در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌هاب نیویورک‌تایمز قرار داشت.

این رمان زندگی دختری به نام لیلی را روایت می‌کند که در چهارسالگی مادرش را از دست داده و حالا با پدرش و زنی سیاه‌پوست زندگی می‌کند. پدر لیلی مردی بداخلاق و سخت‌گیر است. روزی لیلی در بین وسایل مادرش، عکسی از حضرت مریم در قابی کوچک را پیدا می‌کند که رنگ پوست‌اش تیره است و پشت آن نوشته شده: تی‌برون، اس. سی. زن سیاه‌پوست طی اتفاقی به زندان می‌افتد و لیلی برای نجات او به شهر می‌رود و از آن‌جایی که فکر می‌کند مادرش زنده است و پدرش به او دروغ گفته، تصمیم می‌گیرد مادرش را پیدا کند و از دست پدرش فرار می‌کند. او با کمک گرفتن از عکس حضرت مریم، به منطقه‌ای می‌رود که مادرش در آن‌جا زندگی می‌کرد. زندگی اسرارآمیز تاکنون به 36 زبان زنده دنیا ترجمه و برنده جایزه کتاب سال 2004 شده است.

و همچون سال‌های اخیر رمان «شوهر عزیز من» اثر محبوب فریبا کلهر که چاپ ششم خود را در نمایشگاه سال جاری به اتمام رساند، بازهم در لیست پر فروش‌های این ناشر قرار گرفته است. این رمان که فروردین 91 برای نخستین بار منتشر شد در کمتر از دو سال به شش چاپ رسیده و بارتاب های فراوانی نیز داشته است. به طوری که علاوه بر نامزدشدن در برخی جوایز ادبی، از سوی بسیاری از منتقدان نیز رمانی خواندنی و خوش پرداخت عنوان شده است.

شخصیت اصلی این رمان، زنی است که در نخستین فصل رمان با ترور همسر خود که استاد اخراجی دانشگاه است، مواجه می‌شود و پس از آن داستان به شرح تغییر ایدئولوژی‌ها و نگرش این فرد در طول سال‌های پس از دهه 60 می‌پردازد.

در رمان «شوهر عزیز من» گره خوردن زندگی اجتماعی با زندگی عاطفی را می‌بینیم که ماجرای آن در 10 سال اول انقلاب، یعنی سال‌های 50 تا 60 روایت می‌شود. در این رمان موضوعاتی مانند ازدواج‌های آن زمان، یا مسائل جنگ مانند چگونگی جبهه رفتن‌ها و یا سوءاستفاده‌های اجتماعی برخی‌ها در پست خود و در نهایت تأثیر کلی برخی رویدادها بر روابط و مناسبات انسانی در قالب قصه آمده است.

«پیش از آن‌که بخوابم» اثر اس جی واتسون با ترجمه شقایق قندهاری نیز، دیگر کتاب پرفروش آموت می‌باشد که با چاپ سوم خود وارد نمایشگاه بیست و هفتم شد و ظرف چند روز چاپ سوم این اثر نیز به پایان رسید. این کتاب با بیدار شدن زنی در بستر آغاز می‌شود؛ زنی که نه‌تنها نمی‌داند کجاست بلکه بخشی مهمی از زندگی‌اش را هم گم کرده‌است، نه مردی را که با او زندگی می‌کند می‌شناسد و نه چروک دست‌های خود را باور دارد. کریستین که میان‌سالی را پشت سر می‌گذارد هر روز که از خواب بر می‌خیزد خالی از هر خاطره‌ای پس از دوران نوجوانی، چون لوح سفیدی تهی از هر نشانه‌ای، تمام روز فرصت دارد به مدد دفترچه خاطراتش به واکاوی آن‌چه بر او گذشته بپردازد و به صفحاتی از آن‌چه بر او می‌گذرد بیفزاید، در حالی که به صحت آن‌چه نوشته یا می‌نویسد به درستی آگاهی ندارد.

این کتاب بر اساس تجربیات نویسنده از حضور در کنار بیماران آلزایمری نوشته شده است. «پیش از آن که بخوابم» با عنوان «Before I go to sleep» در سال 2011 منتشر شد و به سرعت به صدر جدول پرفروش‌ترین آثار نیویورک تایمز و ساندی تایمز رسید. این رمان تاکنون به بیش از 30 زبان دنیا ترجمه شده است.

همچنین در پایان لیست پرفروش‌های این ناشر آثاری چون «بیش از هر چیز مهربان باشیم»، مجموعه داستان «ما»، «نسکافه با عطر کاهگل»، «خدمتکار و پروفسور»، «برکه های باد» و رمان «عاشقانه» نیز به چشم می‌خورد.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو