آیا می‌دانستید امروز روز مترجم است؟

اولین ترجمه‌ای که در نشر آموت منتشر شد، داستان‌اش مفصل است. آقای مترجم زنگ زد و گفت «دوست فلانی است.» گفتیم «قدم‌تون سر چشم!» بعد هم قبل از اینکه بیاید، دوست‌مان زنگ زد که «من شماره‌تون رو دادم اما فقط معرفی کردم؛‌ همین.»

با خودم گفتم «رفیق است و لطف دارد اما نمی‌داند که آموت را راه انداختم برای انتشار کتاب‌هایی فرهنگ مردم و ایرانشناسی و داستان و رمان ایرانی.»

تا این‌که مترجم آمد و رمان‌اش را گذاشت روی میزم. گفتم «باید بفرستم یکی بخواند.»

گفت «چند درصد می‌دهید؟»

گفتم «کتاب باید برود بررسی.»

باز تاکید کرد «کی برای قرارداد بیایم؟»

گفتم «کتاب که تایید شد، باهاتون تماس می‌گیرم.»

شب آمدم اسم کتاب را سرچ زدم در اینترنت. دیدم چه می‌بینی که چه غلغله‌ای است و چه پرسر و صداست کتاب.

فردا آقای مترجم زنگ زد که «تایید شد؟»

واقعیتش نفرستاده بودم برای بررسی. همان‌طور گفتم «بله.»

و آمد و قرارداد بستیم. اولین بار بود قرارداد ترجمه می‌بستم. چند درصد ببندم آخه؟

کتاب خوش‌یمنی بود و به زودی تعداد چاپ‌اش دو رقمی خواهد شد، اما عجیب‌تر برایم کتاب بعدی همان نویسنده و همان مترجم بود که هنوز بعد از نزدیک به یازده سال، در همان چاپ اول مانده است.

گاهی با خودم فکر می‌کنم کاش با صدای بلند به همه‌ی نویسنده‌ها و مترجم‌ها بگویم «وقتی کتاب‌تان را به ناشری می‌سپارید، دیگر آن ناشر را نکاوید.» و این «کاویدن» را درست است الموتی‌ها و قزوینی‌ها بیشتر در لفظ‌شان به کار می‌برند اما اگر به فرهنگ لغت مراجعه کنید می‌بینید که فقط معنای جستجو کردن نمی‌دهد. بلکه معنای اصلی‌اش «پیله کردن» ، «سر به سر گذاشتن» ، «منازعه»، «ستیزه کردن» و «کسی را به دست و زبان آزار دادن»‌ است.

تجربه‌ی بزرگی که در حوزه‌نشر دارم این است که این قراردادهای مکتوب به هیچ دردی نمی‌خورند. گیرم توی‌اش برای نویسنده و مترجم نوشته باشند ۲۰ درصد حق‌التالیف!

الان که کارم نشر است و از هزینه‌های این حوزه مطلع هستم، اگر ناشری بیاید و بهم بگوید ۲۰ درصد باهام قرارداد می‌بندد، مطمئن می‌شوم می‌خواهد کلاه سرم بگذارد. حق‌التالیف معقول بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است و احیانا اگر ناشری با مترجم یا نویسنده‌ای قرارداد بالاتر از این حد معقول می‌بندد، فقط برای جذب اوست و اگر قرارداد نامعقول می‌بندد معلوم است چه در سر دارد! به همین دلیل به همه نویسنده‌ها و مترجمان می‌گویم «به هیچ قرارداد مکتوبی دل نبندید تا وقتی به سلامت و انصاف ناشرتان دل نبسته‌اید.»

 

https://www.instagram.com/p/B3CxFk4A9Md/?igshid=1hade5xmsem2b

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو