چرا نام‌های مستعار پرخواننده می‌شوند؟

یک سال‌هایی از زندگی‌ام داور بودم؛ در جشنواره‌های #داستان سراسر کشور. و نکته‌ی عجیب این وسط، برنده‌شدن چهار پنج نفر در تمام جشنواره‌ها بود. 

قاعدتا در جشنواره‌های داستان رسم بر این است که اسم نویسنده را از بالای داستان‌اش حذف می‌کنند که داوران نبینند و ندانند که داستانی را که می‌خوانند، نوشته‌ی کیست. و ما براساس خود داستان، نظر می‌دادیم و در یک نشست هم داوران جمع می‌شدیم و به جمع بندی می‌رسیدیم که مثلا من این چند داستان را بهترین می‌دانم.

جالب این‌که اغلب داوران هم نظرات‌شان هم‌سو می‌شود چنین‌وقت‌هایی و کمی کل‌کل و بحث و جدل و رسیدن به لیست نهایی که مثلا این سه نفر، اول و دوم و سوم؛ برنده‌ی اصلی و این سه نفر دیگر هم اول و دوم و سوم شایسته‌ی تقدیر.

موضوع جالب بعد از انتخاب داستان‌های برتر بود و بعد مشخص شدن نام نویسنده. اغلب یک تعداد نویسنده بودند که در همه‌ی جشنواره‌ها اول تا سوم می‌شدند. یکی از این‌ها کسی بود که شماها رمان‌هایش را خوانده‌اید؛ اما با اسم مستعار.

روز اولی که پیام داد «#رمان چاپ می‌کنید؟»

گفتم «تو که #داستان_کوتاه می‌نوشتی؟»

گفت «الان هم برای دلم #داستان_کوتاه می‌نویسم و در جشنواره‌ها با اسم اصلی‌ام هستم  اما ...»

شست‌ام خبردار شد. گفتم «نگو که می‌‌خواهی با اسم مستعار بیایی توی گود.»

محکم گفت «اگر شما اجازه بدهید.»

گفتم «بخشی از لذت نوشتن، نام آدمی است.»

گفت «از نام گذشته‌ام. دوست دارم مرا بخوانند.»

و گفتم «بسم‌الله.»

آن‌روزها جایزه #رمان_اول_ماندگار به همت #بهنام_ناصح و مجله‌ی اینترنتی #ماندگار تازه فعال شده بود و قرار بود #نشر_آموت حامی این جایزه باشد. جایزه بخش مالی نداشت. بخش معنوی‌اش حمایت از رمان‌های نویسنده‌های #کتاب_اول بود و آموت قبول کرده بود برندگان این جایزه را حمایت کند و قرارداد حرفه‌ای هم باهاشون داشتیم؛ بین ۸ تا ۱۰ درصد حق‌التالیف در هر چاپ.

کتاب این دوست نویسنده را برای بهنام فرستادم. گفتم «بخوان.»

خواند و گفت «این برنده‌ی این دوره است.»

گفتم «بهتر.»

و رمان #نسکافه_با_عطر_کاهگل نوشته‌ی #م_آرام برنده‌ی اولین دوره‌ی جایزه‌ی رمان اول ماندگار شد و بعد هم که منتشر شد برنده‌ی #جایزه_کتاب_فصل و نامزد جایزه‌ی #جلال_آل_احمد شد.

بعد از نسکافه، رمان #پاییز_حافظیه و #طلسم_دلداده هم ازش در نشر آموت منتشر شد و توانست خوانندگان بسیاری را با خودش همراه کند.

صبح در درخواست‌های #پخش_گسترش دیدم که #پاییز_حافظیه را ۵۰ تا خواسته بود. گسترش اغلب ۱۰ تا ۱۰ تا می‌گیرد و حالا یک‌باره این تعداد!

چرا نام‌های مستعار پرخواننده می‌شوند؟

 

https://www.instagram.com/p/CBcxUCVggeQ/?igshid=7qwwh60f5v5k

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو