«بزرگ علوی»

«سید مجتبی آقابزرگ علوی»

(شهرت یافته با نام #بزرگ_علوی)

زادهٔ ۱۳ بهمن ۱۲۸۳، تهران/درگذشتهٔ ۲۸ بهمن ۱۳۷۵، برلین.

نویسنده، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار، استاد زبان فارسی، مترجم، منتقد و فرهنگ‌نویس ایرانی بود. او را به همراه #صادق_هدایت و #صادق_چوبک از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند.

علوی در داستان‌پردازی‌هایش به نوآوری گرایش داشت و در سبک نوشتاری، از صادق هدایت و زیگموند فروید تاثیر می‌گرفت. در بیشتر آثارش، ابتدا گِرِهی هست و حادثهٔ اصلی پیشتر روی داده‌ و راوی، حادثهٔ داستان را بازسازی می‌کند. او به سبک واقع‌گرایی اجتماعی می‌پرداخت و در داستان‌هایش به نابسامانی‌های اجتماعی روی می‌آورد؛ و اغلب شخصیت‌های داستان‌هایش پویا یا مبارز هستند.

در سال ۱۳۱۳ شمسی اولین مجموعه داستان خود را با عنوان #چمدان منتشر کرد و سه سال پس از آن، در سال ۱۳۱۶، همراه گروه ۵۳ نفر دستگیر و به هفت‌سال حبس در زندان محکوم شد.

علوی پس از رهایی از زندان سبک جدیدی در پیش گرفت و به همین دلیل او را بنیانگذار ادبیات داستانی زندان در زبان فارسی دانسته‌اند.

کتاب #ورق_پاره_های_زندان، یادداشت‌های اوست که در زندان به صورت پنهانی می‌نوشت و در آن وضع زندان و خواسته‌های زندانیان را آشکار ساخت.

 در کتاب #۵۳نفر نیز از دوران زندانش سخن می‌گوید و تصویری است از مبارزه‌های روشنفکران در دورهٔ پهلوی اول. پس از آن سومین مجموعه داستان خود را با عنوان #نامه_ها را در سال ۱۳۳۰ نوشت. در سال ۱۳۳۱ معروف‌ترین و موفق‌ترین اثر خود یعنی رمان #چشمهایش را منتشر کرد که یکی از مشهورترین رمان‌های فارسی در دوره معاصر است. #جمال_میرصادقی (نویسنده و منتقد ادبی) این رمان را نقطه عطفی در مسیر ادبیات داستانی فارسی دانسته است.

وی در سال‌های بعد به ترتیب کتاب‌های #سالاری_ها (رمان)، #میرزا (مجموعه داستان)، #موریانه (داستان بلند) را منتشر کرد و دو کتاب #گیله_مرد (مجموعه داستان) و #روایت (رمان) پس از مرگ این نویسنده منتشر شد.

بزرگ علوی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۷۵ در شهر برلین، واقع در کشور آلمان، چشم از جهان فروبست.

.

از آثار وی:

چشمهایش/ ۲۹۰۰۰ تومان

ورق‌پاره‌های زندان/ ۸۵۰۰ تومان

چمدان/ ۲۳۰۰۰ تومان

روایت/ ۴۰۰۰۰ تومان

موریانه/ ۳۵۰۰۰ تومان

سالاریها/ ۲۰۰۰۰ تومان

گیله‌مرد/ ۲۵۰۰۰ تومان

و مجموعه آثار وی/ ۲۶۰۰۰۰ تومان

در #کتابفروشی_آموت موجود می‌باشد.

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو