«مارگریت دوراس»

(زادهٔ ۴ آوریل ۱۹۱۴ - سایگون، ویتنام/درگذشتهٔ ۳ مارس ۱۹۹۶ - پاریس، فرانسه)

نویسنده و فیلمساز فرانسوی بود.

مارگریت در سال ۱۹۲۹ به منظور تحصیل در دوره دبیرستان به سایگون رفت. در همان زمان بود که مارگریت نوجوان عاشق یک چینی ثروتمند شد. او این ماجرا را سال‌ها بعد در داستان «عاشق» نوشت و توانست برنده جایزه گنکور شود. و در ۱۸ سالگی برای ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی به دانشگاه سوربن در فرانسه رفت. و در نهایت موفق به اخذ لیسانس حقوق شد.

اولین کتابش در سال ۱۹۴۳ و هنگام جنگ جهانی دوم با نام «بی‌شرمان» توسط انتشارات گیلمار چاپ و منتشر شد. او به جای نام‌خانوادگی اصلیش دونادیو، اسم دوراس که نام منطقه‌ای بود که پدرش در آنجا مرده بود را انتخاب کرد، نامی که تا پایان عمر در تمامی آثارش استفاده شد و همگان او را به این نام می‌شناسند.

دوراس در سال ۱۹۵۰ رمان «سدی بر اقیانوس آرام» را نوشت که مورد توجه قرار گرفت و نامزد جایزه ادبی گنکور شد. در آن ایام او در کنار نویسندگی به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نظیر مبارزه با جنگ الجزایر و مخالفت با سیاست‌های ژنرال دوگل نیز می‌پرداخت.

مارگریت دوراس در آثارش شیوه‌های تازه‌ای را در عرصه رمان‌نویسی آزمود و رونق تازه‌ای به نثر فرانسوی بخشید. نثر دوراس با بیانی فشرده و ابهامی شاعرانه، خواننده را درگیر می‌کند؛ زبانش عریان و بی‌واسطه است و واژگان آثارش با دقت و وسواس انتخاب شده‌است. سنت‌شکنی و پرداختن به موضوع‌های غیرمتعارف، به شیوه‌ای غیرمعمول و نوگرایانه را می‌توان ویژگی اصلی آثار مارگریت دوراس دانست.

او اگر چه هیچ‌گاه یک فمینیست برجسته نبود در نوشته‌هایش افراد و مکان را با زبان و نگاهی زنانه بهم متصل می‌کرد.

او در طول دوران فعالیت ادبی و هنری خود بیش از ۱۹ فیلم ساخت و ۶۰ کتاب شامل رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، اقتباس، فیلم‌نامه نوشت.

و در نهایت در روز یکشنبه ۳ مارس سال ۱۹۹۶ در ساعت ۸ صبح چشم از جهان فرو بست.

از آثار وی:

#سدی_برابر_اقیانوس_آرام

#عاشق

#عشق

#لاموزیکا_و_لاموزیکای_دوم

#کامیون

#حیات_مجسم

#باغ_گذر

#امیلی_ال

#گفتا_که_خراب_اولی

#تابستان_۸۰

#مکان_های_مارگریت_دوراس

#ابان_ساوانا_داوید

#درد

#شیدایی_لل_و_اشتاین

#نوشتن_همین_و_تمام

#نایب_کنسول

#اورلیا_پاریس

#آشپزخانه_ی_مارگریت

در #کتابفروشی_آموت موجود است.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو