گفتگو با محمداسماعیل حاجی‌علیان

محمداسماعیل حاجی‌علیان به انتقاد از رواج سطحی نگری در خلق ادبیات دفاع مقدس گفت: نگاه‌های سطحی ما به ادبیات جنگ منجر به از بین رفتن شخصیت‌پردازی در ادبیات دفاع مقدس شده و در نتیجه این شکل ادبی را تنها به ثبت و روایت خاطرات منحصر کرده‌ایم.

محمداسماعیل حاجی‌علیان، نویسنده و برگزیده جشنواره شعر و داستان جوان سوره در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آماده انتشار شدن مجموعه داستان کوتاه تازه‌ای از خود خبر داد و گفت: گزیده‌ای از داستان‌های کوتاهم با موضوع دفاع مقدس در مجموعه‌ای با عنوان «آدمک چوبی و سوت بلبلی» جمع آوری شده که قرار است انتشارات سوره مهر تا پایان شهریور آن را منتشر کند.

وی ادامه داد: برخی از این داستان‌ها در سال‌های گذشته منتشر شده، برخی نیز به تازگی تالیف شده است که امیدوارم بتوانند همگی در کنار هم در این مجموعه قرار بگیرند.

حاجی‌علیان افزود: جنگ برای ما موهبت والایی بوده است، اما من در این داستان‌ها با جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی امروز، انسان‌ها را در موقعیت‌های مختلف به تصویر می‌کشم.

این نویسنده جوان ادامه داد: این روزها شنیده می‌شود که برخی ادعا دارند که ادبیات روشنفکری در مقابل ادبیات جنگ ایستاده است، اما من نمی‌توانم این مساله را باور کنم. این ادبیات در طول حیاتش تنها با مردم و مخاطبانش در ارتباط بوده و حتی نخستین آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس را هم صرف نظر از محتوا، این ادبیات خلق کرده است و من تقابلی میان آنها نمی‌بینم.

وی افزود: مساله اصلی ما در این است که ادبیات جنگ را در کشورمان به ادبیات دفاع مقدس تبدیل کرده‌ایم و به تبع آن سعی کردیم همه چیزهایی را که در این ادبیات مطرح می‌شود، مقدس جلوه دهیم و همین مساله موجب شده شخصیت‌ها در ادبیات جنگ یکسویه شود و ادبیات نیز نتوانست با بازی با آنها به خلق موقعیت‌های تازه درباره آنها بپردازد.

حاج‌علیان ادامه داد: قبل از تولید برخی آثار سینما مثل «اخراجی‌ها» حتی نمی‌شد درباره جبهه در ادبیات شوخی کرد. ما کتاب فرهنگ جبهه را منتشر کرده بودیم، اما اجازه نداشتیم از عبارت موجود در آن برای استفاده از رمان بهره بگیریم و مجموعه این شرایط بود که سایر گونه‌های ادبی را وادار کرد که به این حوزه وارد نشده و در آن دخالت نکند. خب البته همه داعیه‌داران ادبیات جنگ نیز امروز در سیستم صدور مجوز کتاب، انتشار و فروش آن نقش دارند و دیگر نمی‌شود فهمید سخن از ایستادگی در برابر این ادبیات چه معنایی دارد.

نویسنده رمان «سمفونی بابونه‌های سرخ» همچنین گفت: نگاه‌های سطحی ما نباید منجر به از بین رفتن شخصیت‌پردازی در ادبیات دفاع مقدس شود. نباید به سمتی برویم که چهره‌ای باورناپذیر از جنگ در ادبیات مطرح شود و این شکل ادبی را تنها به ثبت و روایت خاطرات منحصر کنیم.

این نویسنده در پایان همچنین از خاتمه تالیف رمان تازه‌ای از خود به نام «چهار زن» خبر داد که از سوی نشر آموت در دست انتشار قرار گرفته است.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو