رمان «سوگ مغان» منتشر شد

جديدترين رمان محمدعلي علومي با عنوان «سوگ مغان» منتشر شد.

علومي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌كه متون اساطيري و كتاب‌هاي استعاري گنجينه‌ي ادبيات ما محسوب مي‌شوند، عنوان كرد: اغلب در ادبيات داستاني معاصر به اين نوع آثار توجه نمي‌شود؛ با اين حال، علاقه به متون و كلاسيك مرا به سمت نوشتن رمان «سوگ مغان» برد. اين رمان نگاهي به متون كهن و اساطيري دارد؛ ولي زمان اجراي داستان، معاصر است.

اين نويسنده درباره‌ي موضوع رمان جديدش گفت:‌ رمان «سوگ مغان» يك تراژدي اجرا مي‌كند كه يك طرف، انسان ايراني است كه از دورترين ايام در سرزمين خشكسالي زندگي مي‌كند و طرف ديگر، رابطه‌ي جمعي و طبيعت است و در بيان موضوع‌هاي اين رمان، از نمادها و رموز موجود در متون اساطيري و كتاب‌هاي استعاري مانند مار (رمز خرد اهريمني) و عقاب (رمز پرنده‌ي مقدس) بهره‌ي زيادي گرفته است.

او با اشاره به اين گفته‌ي باستاني پاريزي كه اگر تاريخ كرمان را مطالعه كنيم، مانند اين است كه تاريخ ايران را خوانده‌ايم، عنوان كرد: بيش‌تر وقايع ناگوار تاريخ كه نمونه‌اي از ستم در رابطه‌ي اجتماعي است، از جمله حمله‌ي آغامحمدخان و كور كردن كرماني‌ها، در اين رمان آورده شده است.

علومي ادامه داد: از ميان رمزها و استعارات اين رمان مي‌توانيم چند بخش متعدد از جمله ماجرايي را كه در دوران معاصر مي‌گذرد و راوي داستان را كه شخصيت‌هاي خوب و بد را در خود جاي داده، پيدا كنيم. سرانجام در پايان داستان مشخص مي‌شود راوي رمان در زلزله‌ي بم فوت شده است و تمام گزارش‌ها را از آن سوي مرگ و سرزمين مردگان بيان مي‌كند.

او افزود:‌ نكته‌ي مورد توجه و جالب اين رمان، حضور اشخاص معاصر مانند ايرج بسطامي است كه به ضرورت داستان در رمان «سوگ مغان» بيان شده است.

او در پاسخ به اين پرسش كه فكر مي‌كند «سوگ مغان» چقدر مورد استقبال عامه‌ي مردم قرار گيرد، گفت: رمان «سوگ مغان» يك كار معمولي نيست؛ چون در آن از رمزها و استعاره‌هاي متون كهن و اساطيري استفاده شده است؛ به همين دليل هم نمي‌دانم با استقبال عام روبه‌رو شود يا نه.

اين نويسنده در پايان بيان كرد: بعد از زلزله‌ي بم، مدتي چيزي نمي‌نوشتم و اين ننوشته‌ها روي هم جمع شد كه همين امر سبب شد در سال گذشته چند رمان متفاوت‌ نوشته و جمع‌بندي شود كه به نوعي همه‌ي اين كتاب‌ها را تحت تأثير زلزله‌ي بم نگارش كرده‌ام.

به گزارش ايسنا، رمان «سوگ مغان» نوشته‌ي محمدعلي علومي 245 صفحه است و با قيمت 5000 تومان به وسيله‌ي نشر آموت منتشر شده است.

در معرفي ناشر از اين رمان آمده است: «راوي ِ «سوگ مغان» که به نظر مي‌آيد دچار ناراحتي‌هاي شديد رواني شده است، به توصيه‌ي روانکاو به شهرش «بم» مي‌رود تا شايد در آن‌جا به آرامش برسد. هم‌زمان با سفر، تعدادي از نشانه‌هاي رمزي ترسناک شروع مي‌شوند. يک درويش بيابان‌گرد و مارگير حضور پيدا مي‌کنند که در کوزه‌ي قديمي خود دست ِ بريده‌اي را حمل مي‌کند. راوي داستان در سفر خود به مکاني ماقبل تاريخ مي‌رسد و در آن‌جا با موجودي اهريمني آشنا مي‌شود. در «بم» راوي سوگ مغان با دوستان خود از ستم‌هاي مکرر کساني مثل اسکندر و آغامحمدخان و اربابان محلي صحبت مي‌کند و هر بار در فاجعه‌هاي بزرگ، راوي، مُغان را مي‌بيند که با آدابي خاص و اندوهي فراوان مشغول سوگواري هستند. سرانجام معلوم مي‌شود که راوي داستان ...»

از محمدعلي علومي متولد 1340 در بردسير کرمان، تاکنون کتاب‌هاي «آذرستان»، «شاهنشاه در کوچه دلگشا»، «اندوهگرد»، «من نوکر صدامم»، «طنز در آمريکا»، «وقايع‌نگاري بن ‌لادن» و ... منتشر شده است.

از نويسنده‌ي «سوگ مغان» به زودي در نشر آموت رمان‌هاي «خانه‌ي کوچک» و «پريباد» نيز منتشر خواهد شد.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو