16 كتاب‌ پرتيراژ سال 91

روزنامه تهران‌امروز (مریم گودرزی):‌ كلمه «پر فروش» در مورد كتاب صفتي كاملا نسبي است. در واقع تعريف درستي از پرفروش بودن وجود ندارد و ما نمي‌دانيم يك كتاب چقدر بفروشد پرفروش محسوب مي‌شود و اصولا معيار پرفروش بودن يا نبودن چيست؟ از طرفي هم اين روزها پرفروش اعلام شدن يك كتاب تا حد زيادي به يك تكنيك تبليغاتي تبديل شده و بسيار ديده مي‌شود كه ناشران درباره يك كتاب مي‌گويند پرفروش شده اما آن كتاب حتي پانصد جلد هم نفروخته است. گاهي هم ناشران كتاب‌هايشان را به صورت نوبتي در ليست پرفروش‌هايشان مي‌گذارند و اين باعث مي‌شود كه كتاب‌هاي به راستي پرفروش ديده نشوند.

با اين حساب شايد پرداختن به چنين مقوله‌اي در اساس كار چندان صحيحي نباشد اما براي رسيدن به يك جمع‌بندي كلي ازوضعيت سالانه نشر كتاب، شايد تنها روش همين باشد. كتاب‌هايي كه در اين صفحه معرفي مي‌شوند، توانستند در سالي كه رو به اتمام است در ميان علاقه مندان به كتاب مطرح شوند و ركود بازار كتاب را اندكي كم كنند. اينكه اين كتاب‌ها چقدر خوب هستند يا نه جاي بحث دارد و اينكه بسياري كتاب‌هاي خوب و خيلي خوب امسال منتشر شدند و كمتر ديده شدند يا پرفروش نشدند جاي تاسف.

 

اتحاديه ابلهان

نويسنده:جان كندي تول

مترجم:پيمان خاكسار

ناشر:به نگار

موضوع: رمان خارجي

رمان اتحاديه ابلهان پاييز امسال از سوي نشر به نگار منتشر شد و خيلي زود مورد استقبال قرار گرفت و به چاپ دوم رسيد. اين رمان كه اولين اثر و تنها اثر جان كندي تول است درباره پسري ۳۰ ساله است كه با مادرش زندگي مي‌كند و نمي‌خواهد يا نمي‌تواند قوانين و قواعد معمول جامعه مدرن را بپذيرد؛ ذهن او در عصر قرون وسطي پرسه مي‌زند و به هركجا پا مي‌گذارد ماجرا مي‌آفريند. كتاب از طنزي قوي برخوردار است و ترجمه روان آن توانسته به خوبي با خواننده فارسي زبان ارتباط برقرار كند. اين اثر در سال ۱۹۸۱ جايزه پوليتزر را از آن خود كرد. 

كتاب نيست

شاعر: عليرضا روشن

ناشر: آموت

موضوع: شعر نو

كتاب نيست، عنوان مجموعه شعري از عليرضا روشن است كه در سال ۹۰ منتشر شد و به چاپ سوم رسيد و استقبال از آن امسال نيز ادامه داشت و چندي پيش چاپ پنجم آن نيز منتشر شد. اين اثر كه اولين مجموعه‌شعر «عليرضا روشن» است نه تنها در نمايشگاه كتاب تهران، از پرفروش‌ترين‌هاي نشر آموت بود كه به گزارش مجلات و روزنامه‌ها و كتابفروشي‌هاي معتبر، در ليست پرفروش‌ترين‌ها هم قرار گرفته است. اين كتاب، همزمان با انتشار در ايران، با ترجمه «طيبه هاشمي» و «ژان رستم ناصر» به وسيله انتشارات «اِرس» در مجموعه كلكسيون «پو و پسي» در فرانسه به چاپ رسيده و باعث ستايش منتقدان اروپايي قرار گرفته است. «كتاب نيست» شامل حدود ۲۰۰ قطعه شعر در سه دفتر است. «شمع گندم»، «كتاب تو» و «كتاب نيست» عنوان سه دفتر اين مجموعه هستند.

قيدار

نويسنده: رضا اميرخاني

ناشر:افق

موضوع: رمان ايراني

رمان قيدار اثر رضا اميرخاني امسال در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران براي نخستين بار عرضه شد و مورد استقبال خوانندگان و منتقدان قرار گرفت. ماجراهاي رمان در دهه پنجاه شمسي مي‌گذرد و در ۹ فصل روايت شده است كه در هر فصل اميرخاني به بيان حكايتي از زندگي قيدار مي‌پردازد. قيدار گاراژ بزرگي در تهران دارد با كلي خدم و حشم و راننده و كاميون. ماجرا از عقد قيدار با شهناز شروع مي‌شود كه با مرسدس آلبالويي قيدار به سمت اصفهان و قبر مرحوم پدر شهلا مي‌روند. شهلا از گذشته‌اش پشيمان و نقاط مبهمي در زندگي‌اش وجود دارد كه اندك اندك با پيش رفتن قصه روشن‌تر مي‌شود. اميرخاني توانسته در اين اثر دهه پنجاه ايران را به خوبي تصوير كند و به فضا‌سازي خوبي دست بيابد.

پيرپرنيان انديش

تهيه و تنظيم: ميلاد عظيمي و عاطفه طيه

ناشر: سخن

موضوع: خاطره

كتاب «پير پرنيان‌انديش؛ در صحبت سايه» دربرگيرنده خاطرات هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سايه)، شاعر پيشكسوت در قطع وزيري در دو جلد گالينگور با جعبه به چاپ رسيده است. اين كتاب در كمتر از يك ماه به چاپ دوم رسيد و سپس در كمتر از دو هفته به چاپ سوم. «پير پرنيان انديش» حاصل شش سال گفت‌وگوي ميلاد عظيمي و عاطفه طيه با هوشنگ ابتهاج است.

در اين كتاب هوشنگ ابتهاج به بيان عقايد و نظرات خود درباره بسياري از چهره‌هاي بنام موسيقي، شعر و سياست در زمان خود مي‌پردازد. انتشار اين كتاب با واكنش‌هاي بسياري از سوي چهره‌هاي مطرح هنر و ادبيات روبه‌رو شد.

كتاب جامع فوتبال

نويسنده: ديويد كلدبلت

مترجم: عادل فردوسي‌پور

ناشر: بهشت

موضوع: فوتبال

عادل فردوسي‌پور امسال نير مانند سال گذشته كتابي درباره فوتبال منتشر كرد كه با استقبال مواجه شد. كتاب جامع فوتبال كه در ۳۸۰ صفحه و با قطع رحلي و صفحات مصور به چاپ رسيده داراي جلد چرمي است كه با ظرافت شبيه توپ فوتبالي جلب توجه مي‌كند. اين كتاب براي اولين بار در سال ۲۰۰۸ در انگلستان منتشر شد. تهيه و تدوين اين كتاب را يك تيم حرفه‌اي متشكل از كارشناسان فوتبال و روزنامه‎نگاران مطرح كشور انگلستان بر عهده داشته‌اند. «كتاب جامع فوتبال» نوشته‌ ديويد كلدبلت در شش فصل شامل: بازي جهاني،‌ فوتبال چگونه بازي مي‌شود، يك بازي گروهي، مهارت‌هاي فردي،‌ سياره‌ فوتبال و مسابقات و ركوردهاست.

نورالدين پسر ايران

نويسنده:معصومه سپهري

ناشر:سوره مهر

موضوع: خاطره

«نورالدين پسر ايران» كتاب خاطرات سيد نورالدين عافي است از اهالي روستاي خنجان در حوالي تبريز در آذربايجان شرقي كه در سن ۱۶ سالگي نزديك به هشتاد ماه از دوران جنگ تحميلي را به‌رغم جراحات سنگين و شهادت برادر كوچك‌ترش سيد صادق در جبهه ماند و در عمليات‌هاي متعددي حضور داشت و جانباز هفتاد درصد دفاع‌مقدس است. نورالدين پسر ايران تا به حال به چاپ دوازدهم رسيده و مورد استقبال خوانندگان و منتقدان قرار گرفته است.

شوهر عزيز من

نويسنده: فريبا كلهر

ناشر:آموت

موضوع: رمان ايراني

چاپ اول رمان «شوهر عزيز من» نوشته فريبا كلهر ابتداي سال‌جاري از سوي نشر آموت منتشر شد و در عرض ۲۰ روز به چاپ دوم رسيد. ماجراهاي اين رمان كه به چاپ چهارم نيز رسيده است در سالهاي ۵۰ تا ۶۰ رخ مي‌دهد. شخصيت اصلي آن، زني است كه در فصل اول كتاب با ترور همسر خود كه استاد اخراجي دانشگاه است، مواجه مي‌شود و پس از آن داستان به شرح تغيير ايدئولوژي‌ها و نگرش اين فرد در طول سال‌هاي پس از دهه ۶۰ مي‌پردازد. در بخشي از اين كتاب آمده: «اين روزها بيشتر وقت كوروش توي پارك به گفت‌وگو مي‌گذرد. آنجا راحت‌تر است. دست و پاي من را هم نمي‌بندد. مردي كه صبح تا شب توي خانه باشد، ايرادگير مي‌شود. اين حرف كوروش است؛ وگرنه من كه از بودن و ديدن كوروش شكايتي ندارم.»

در خرابات مغان

نويسنده: داريوش مهرجويي

ناشر:قطره

موضوع: رمان ايراني

«خرابات مغان» داستان دانشجوي مسلمان ايراني را روايت مي‌كند كه با وجود همه دغدغه‌هاي ديني خود براي تحصيل به آمريكا سفر مي‌كند و در مدت اقامت خود در اين كشور نيز نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت نمي‌ماند. وي به دليل موقعيت خانوادگي خود و نيز علاقه‌اي كه به پاسخگويي به شبهات در خود پيدا مي‌كند، تصميم مي‌گيرد به آموختن فلسفه براي پاسخگويي به اين شبهات بپردازد تا به اعتقاد خود بتواند به نوعي دفاع عقلاني درباره اعتقادات خود دست يابد. اين كتاب امسال در نمايشگاه كتاب تهران رونمايي شد و با استقبال خوبي از سوي علاقه مندان به مهرجويي مواجه شد و بسياري اين كتاب را با امضاي مهرجويي به خانه بردند.

حتي پلاك خانه را

شاعر: سيد مهدي موسوي

ناشر:فصل پنجم

موضوع: شعر دفاع‌مقدس

سيدمهدي موسوي، با كتاب «حتي پلاك خانه را» امسال به نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران آمد و با گذشت ۳ روز از نمايشگاه، انتشارات فصل پنجم براي بار دوم اين كتاب را به چاپخانه فرستاد. اين مجموعه حاوي ۱۹ شعر در قالب‌هاي آزاد، موزون و ترانه است كه با گسترش مضموني و توجه به مفهوم مقاومت در سطحي فراتر از حوزه دفاع‌مقدس و جبهه‌هاي جنگ هشت ساله ايران و عراق نگريسته و با نگاهي امروزي به حوادث پس از جنگ و خانواده‌هاي شهدا مي‌پردازد و به گفته شاعر، دوربين به صورت حسي و عاطفي همسر و فرزندان شهدا را زير نظر مي‌گيرد و در واقع شعر به آنها تعلق دارد.

آدم‌ها

نويسنده: احمد غلامي

ناشر: ثالث

موضوع: مجموعه داستان

«آدم‌ها»ي احمد غلامي هم در صدر پرفروش‌هاي انتشارات ثالث قرار دارد كه تا به حال به چاپ سوم رسيده است. در اين كتاب شصت و دو داستانك گنجانده شد كه در واقع هر داستانك در مورد يك نفر است. هر داستانك شبيه يك عكس است كه يك تكه يا يك تصوير از زندگي افراد مختلف توي سن‌هاي مختلف با روحيات مختلف از فرهنگ‌هاي مختلف زن، مرد، ديوانه، عاشق و... را نشان مي‌دهد. داستان‌هايي هم درباره جنگ وجود دارد مثل «يارمحمدي، باقري، بهارلو و بي‌نام». لحن ساده و صميمي از جمله ويژگي‌هاي اين كتاب است كه در سراسر اثر ديده مي‌شود و پل خوبي است براي ارتباط مخاطب با فضا‌هاي ساخته شده.

آفتاب در حجاب

نويسنده: سيدمهدي شجاعي

ناشر: نيستان

موضوع: مذهبي

آفتاب در حجاب كتابي است درباره زندگي حضرت زينب(س) كه خطاب به آن حضرت روايت شده. داستان از كابوس حضرت زينب در كودكي آغاز مي‌شود: چشم‌هاي اشك‌آلودت را به پيامبر دوختي، لب برچيدي و گفتي: «خواب ديدم، خواب پريشان ديدم. ديدم كه توفان به پا شده است، توفاني كه دنيا را تيره و تار كرده است. توفاني كه مرا و همه چيز را به اين سو و آن سو پرت مي‌كند، توفاني كه چشم به بنيان هستي دارد. ناگهان در آن وانفسا چشم من به درختي كهنسال افتاد و دلم به سويش پركشيد...» اين كتاب در ابتداي سال‌جاري منتشر شد و تاكنون ركورد چاپ بيستم (سيصد هزار نسخه) را پشت سر گذاشته است.

نمايش اسپانيايي

نويسنده: ياسمينا رضا

ناشر: افراز

موضوع: نمايشنامه

نمايشنامه «نمايش اسپانيايي» اثر ياسمينا رضا، نمايشنامه‌نويس معاصر فرانسوي، با ترجمه مشترك زهرا قربان‌خانلو و غلامحسين دولت آبادي توسط نشر افراز در بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ارائه شد و خيلي زود به چاپ دوم رسيد. نمايش اسپانيايي، ششمين نمايشنامه ياسمينا رضا است كه در سال ۲۰۰۴ نوشته و منتشر شده است. اين نمايشنامه را ديويد آيوز، نمايشنامه‌نويس نام‌آور آمريكايي، براي اجرا در برادوي ترجمه كرد و در سال ۲۰۰۷ به‌كارگرداني جان تارتارو به ‌روي صحنه رفت.

گزينه اشعار

شاعر: هوشنگ چالنگي

ناشر: مرواريد

موضوع: شعر ديگر

كتاب «گزينه اشعار» هوشنگ چالنگي دربرگيرنده گزيده‌اي از دو كتاب اخير و شعرهاي پراكنده‌اي است كه در سالهاي دور در نشرياتي چاپ شده است. چالنگي، شاعر مطرح دهه چهل، براي اهالي شعر چهره‌اي شناخته شده است و اين مجموعه شعر او كه امسال همزمان با نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران وارد بازار كتاب شد با استقبال چشمگيري مواجه شد.

خاطرات يك سرخپوست صد‌در‌صد واقعي

نويسنده:شرمن الكسي

مترجم:رضي هيرمندي

ناشر: افق

موضوع: رمان خارجي

اين رمان در ابتداي سال‌جاري وارد بازار كتاب شد و در مدت كوتاهي به چاپ دوم رسيد. داستان كتاب خطي و ساده است. يك اتوبيوگرافي از نويسنده است كه در قالب داستاني طنز روايت مي‌شود. در اين كتاب ما با يك سرخ‌پوست امروزي و مشكلاتش آشنا مي‌شويم. در قسمتي از اين كتاب مي‌خوانيم: «هميشه با خودم مي‌گويم اين جشن شكرگزاري سرخ‌پوست‌ها به راستي كه بامزه است. منظورم اين است كه سر اولين جشن شكرگزاري، سرخ‌پوست‌ها و كشيشانِ زائر بهترين دوستان يكديگر بودند، اما همين كه چند سال گذشت، كشيشان زائر سرخ‌پوست‌ها را به گلوله بستند.»

دالان بهشت

نويسنده: نازي صفوي

ناشر: ققنوس

موضوع: رمان

چاپ نخست كتاب «دالان بهشت» سال ۷۸ منتشر شده بود و اخيرا هم چاپ چهلم آن در شمارگان ۱۱۰۰۰ نسخه منتشر شد. تاكنون بيش از ۲۰۰ هزار نسخه از كتاب «دالان بهشت» فروش رفته است. اين كتاب داستان‌ زندگي‌ دختري‌ است كه‌ بنابه‌ تصميم‌ والدينش‌ ازدواج‌ مي‌كند اما خيلي‌ زود شكست‌ مي‌خورد. «دالان بهشت» طي چند سال متوالي جزو پرفروش‌هاي نشر ققنوس معرفي شده است.

هي شعر‌تر انگيزد

شاعر: سعيد بيابانكي

ناشر: سپيده باوران

موضوع: شعر طنز

«هي شعر‌تر انگيزد» هفتمين مجموعه شعر سعيد بيابانكي است كه امسال به چاپ رسيد و با استقبال روبه‌رو شد. اين مجموعه ۵۰ قطعه شعر طنز را شامل مي‌شود كه در قالب‌هاي سنتي سرود شده‌اند. از اين تعداد ۱۰ قطعه شعر از كارهاي مشترك سعيد بيابانكي و جواد زهتاب است و در فصلي مستقل آمده است.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو