اصلا مهم كه نيست

مجله شوکران: «اصلا مهم كه نيست»، اين جمله‌ي از سر بي‌خيالي يا شايد هم نوعي طنز مخالف‌خواني، عنوان تازه‌ترين مجموعه‌ شعر عليرضا بهرامي است. او كه مجموعه غزل «تا آخر دنيا برايت مي نويسم» را هم منتشر كرده و نيز مجموعه غزلي با عنوان «غم صداي تو يعني...» (سال شغال) را زير چاپ دارد، يك بار ديگر مجموعه‌اي از شعرهاي سپيدش را به‌دست نشر سپرده كه برخلاف مجموعه قبلي‌اش «وقتي‌كه برف مي‌بارد» (نشر امرود)، صرفا بيان عاشقانه و حسرت‌آلود ندارد.

درواقع مي‌توان گفت در اين مجموعه، به‌نسبت كتاب هاي ديگر، شاعر، سياسي‌ترين شعرهايش را به مخاطبي عرضه كرده كه در جهاني سياسي، همچنان عشق مي‌ورزد و به پيرامونش با عينك‌هايي ديگر نظر مي‌كند. بهرامي كه سال‌هاست در خبرگزاري مشغول به فعاليت است، حالا كتابخانه‌اي را آرزو دارد كه فرهنگ لغتش پر از غلط باشد و سانتريفيوژ را اصلا به‌خاطر نياورد. او همچنين شهري را دوست دارد كه هيچ بازجويي در آن ساكن نباشد كه اتفاقا معتقد است، آينده‌اش در مشت اوست. در پايان هم پس از سال‌ها روزنامه‌نگاري، اعلام مي‌كند كه تلويزيون خانه‌شان را تنگ ماهي كرده است و روزنامه‌ها را از آخر مي‌خواند، شايد كه آخر قصه راست باشد.

بهرامي البته در اين مجموعه هم از عشق دور نمانده و همين‌طور از هجران. او از يك‌سو خودش را روي يك كشتي قرون وسطايي تصور مي‌كند كه در حال كار كردن، آواز مي‌خواند براي كسي كه دامنش را در باد جمع مي‌كند و براي او آب ليمو مي‌گيرد. در كنار اين‌ها، زبان طنز را در مواجهه با معشوقش حفظ كرده و اين بار مي‌گويد «دوستت دارم» گفتن‌هاي تو مانند «موفق باشيد» آخر ورقه‌ امتحان ديفرانسيل و انتگرال است يا اين حرف دكترها كه هميشه مي گويند: «چيزي نيست، خوب مي‌شوي». گاهي هم زبان به حسرت و گلايه مي‌گشايد و از پاييزي مي‌گويد كه فرا رسيده بدون معشوق و روزي كه از خواب بيدار شده و ديده كه ماهي‌اش مرده است و ديگر نمي‌تواند در شهر، بازو به بازوي ملوان‌هاي مغرور، بوي اقيانوس را حس كند.

البته شاعر اين مجوعه با شواهد گوناگون نشان داده كه بسيار اهل سفر است و علاوه بر شعرهايي كه در حال و هواي فضاي برخي شهرهاي دنيا سروده، از تشبيه‌هاي بسياري هم با محوريت سفرها و گردشگري‌هايش سود جسته است.

بهرامي در اين كتاب كه در 88 صفحه حاوي 50 شعر آزاد، ازسوي نشر آموت منتشر شده، حدود 10 شعر نيمايي هم دارد در فصلي با عنوان «صداي باستاني سكوت». شعرهايي نيمايي با رويكردي جديد در تلاش براي نزديك كردن زبان اين قالب شعري به زبان شعر آزاد و محاوره روزمره. درواقع بهرامي در برخورد با شعر نيمايي همان تلاش را دارد كه در شعرهاي سپيدش به آن تكيه داشته؛ نگاه ساده به پيرامون زندگي و بياني ساده با شاخصه‌هاي شعري و هنري. براي نمونه، يكي از شعرهاي مجموعه «اصلا مهم كه نيست» را مي‌خوانيم:

«با کسی هم که سر جنگ نداشته باشم                           

برای پسرم تفنگ اسباب‌بازی می‌خرم،

با زنم مشاجره می‌کنم

و در گوشه گوشه‌ی زندگی سنگر می‌گیرم

به همین منوال،

در تعطیلات آخر هفته،

وقت را می‌کشم

  -پیش از آن‌که مرا

    ذره ذره از پای درآورد».   

انتشارات آموت به تازگی طرح ثبت سفارش تلفنی خرید کتاب و ارسال رایگان به شهرهای مختلف کشور را نیز آغاز کرده است. شماره تلفن‌های 66496923، 88490392، 09360355401 برای ثبت سفارش و ارسال رایگان کتاب (خرید حداقل 4 عنوان) در خدمت علاقمندان کتاب‌های نشر آموت است.

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو