مدتی با اعداد کلنجار بروید

يادداشت هاي الي: خدمتکار و پروفسور / یوکو اگاوا / ترجمه کیهان بهمنی / نشر آموت / چاپ سوم / 12000 تومان

ما پروفسور صدایش می کردیم . او هم پسرم را جذر صدا می کردچون می گفت بالای سر تخت و صاف پسرم او را یاد علامت رادیکال می اندازد. پروفسور در حالی که موهای پسرم را پریشان می کرد ، گفت : مغز خوبی تو کله ی این پسر هست .جذر هم که برای در امان ماندن از اذیت های دوستانش کلاه می گذاشت ، با اوقات تلخی شانه بالا انداخت .

" با همین علامت کوچک توانستیم بی نهایت عدد بشناسیم . حتی عددهایی که قابل مشاهده نیستند " و با انگشت روی سطح خاک گرفته ی میزش یک رادیکال کشید...

رمان با این جملات شروع می شود . داستان از زبان یک زن خدمتکار جوان شروع می شود که برای کار از طرف یک آژانس به خانه ای فرستاده می شود . خانه ای که در واقع یک کلبه در یک باغ است و قبلا نه خدمتکار از کار کردن در آن سرباز زده اند و راوی دهمین خدمتکار است . در کلبه یک پروفسور ریاضیات زندگی می کند که در سال 1975 در اثر یک تصادف حافظه اش را از دست داده و حالا ذهن اش قادر است وقایع را به مدت 80 دقیقه را به خاطر بیاورد ، یعنی بعد از 80 دقیق دوباره همه آدم ها و اتفاقات دور و بر را فراموش می کند . ( زمان روایت رمان سال 1992 است ) پروفسور طبق عادت مجبور شده که وقایع مهم اطرافش را در تکه هایی از کاغذ بنویسد و به لباسش وصل کند . تنها راه اتصال پروفسور با دنیای اطراف اعداد هستند . او به محض دیدن خدمتکار می پرسد : شماره کفش شما چند است ؟ " و به این طریق برای هر شماره ای یک منطق زیاضی به زبان ساده و قابل فهم می سازد طوری که حتا زن خدمتکار که تحصیلات بالایی ندارد به سادگی آن فرمول ها و روابط را می فهمد و حتا علاقمند به ریاضیات و اعداد هم می شود . ولی مشکل و فاجعه این جاست که بعد از 80 دقیقه پروفسور دوباره می پرسد : شماره ی کفش شما چند است ؟!

رمان برای کسانی که رشته ای در ریاضیات خوانده اند و دیپلمه های ریاضی بسیار بسیار جذاب می تواند باشد . حتا برای کسی که چیز زیادی از اعداد و روابطشان با هم نمی داند هم جذاب است چرا که بعضی جاها شما ناخودآگاه دلتان می خواهد داستان را رها کنید و مدتی با اعداد کلنجار بروید تا شاید رابطه ای بین شان پیدا کنید .

شاید برخی جاهای رمان به نظر کند بیاید که البته این کندی در خدمت روایت کند و بی اتفاق یک پروفسور با حافظه ای آسیب دیده است که البته از کشش رمان چیزی کم نکرده است .

از نکات جالب رمان این است که با اینکه مکان رمان در ژاپن است ولی نویسنده با گذاشتن یک اسم کلی برای شخصیت ها فضای داستان رمان را جهانی کرده : جذر ، پروفسور ، خدمتکار ، بانوی سالخورده ...

از روی این رمان فیلمی هم ساخته شده که خودم به شخصه از دیدن عکس های فیلم به وجد آمدم چرا که با تصویر ذهنی ام منطبق بود .

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو