آنکه زنده است، داستان است

یوسف علیخانی، داستان‌نویسی که با «عروس بید» به نمایشگاه کتاب تهران آمده در گفتگو با خبرآنلاین و در پاسخ به این سوال که آیا داستان نویسی حال حاضر کشور، اصولا داستان نویسی هست یا خیر می گوید: من هیچ وقت به دنبال خوبی و بدی نیستم چون به اعتقاد من اینها نسبی هستند یعنی شاید نویسنده ای که از دید من نویسنده بسیار عالی باشد از دید کس دیگری بسیار متوسط و ضعیف باشد.

در حوزه داستان نویسی هم همین قاعده وجود دارد و دلیل این مسئله هم این است که ما هیچ کدام حرفه ای و دانش آموخته این رشته ها نیستیم و تحصیلات دانشگاهی نداریم. تنها باید بگویم که باید از این خوشحال باشیم که این روند داستان نویسی با روند صعودی و نزولی اش همچنان زنده است و این ریتم ادبیات ادامه دارد. برای رسیدن به این نتیجه که آیا در حال حاضر داستان نویسی به معنای واقعی در جامعه وجود دارد یا نه ابتدا باید به یک سلیقه جمعی مشترک برسیم تا بر اساس آن به ارزیابی این حوزه بپردازیم.

خالق «قدم بخیر مادربزرگ من بود» در خصوص داشتن یا نداشتن جایگاه جریان روشنفکری در حوزه تولید کتاب های داستانی می گوید: جریان روشنفکری جایگاه خاصی در این حوزه نتوانسته است به دست بیاورد و دارای نقش اندکی است و شاید به حساب وجود روابط خاص، برخی کتاب های این جریان به تجدید چاپ می رسند اما در مقابل آثار افرادی مثل «فهیمه رحیمی و ر. اعتمادی» با اینکه همه به آنها نویسنده عامه پسند می گویند اما نقش بیشتری در حوزه داستان نویسی دارند.


وی ادامه می دهد: من منکر هیچ کدام از این دو دسته نیستم و کارهای هر دو را در جای خود ارزشمند می دانم اما نکته مهمی که برخی نویسندگان ما در حوزه داستان نویسی از آن غافل شده اند و باعث شده است به نویسندگان عامه پسند توهین کنند این است که از آن «شهرزاد قصه گو» غافل مانده اند. همه قصه؛ تکنیک و زبان نیست، متاسفانه برخی از نویسندگان ما مفهوم قصه به معنای تعلیق و آنچه باعث شده است شهرزاد قصه گو در ذهن مخاطب بماند را فراموش کرده اند. همه نویسندگان باید به این نکته واحد برسند از این رو هم یاید عامه پسندهامان کوتاه بیایند و هم روشنفکرانمان از عامه پسندها یاد بگیرند تا کتاب در حوزه داستان نویسی به یک مرحله متعادل برسد.

علیخانی حوزه نشر را مانند حرفه کشاورزی می داند و در ادامه می گوید: شما وقتی یک دانه را می کارید تا به بار بنشیند باید از آن مراقبت کنید. اگر این کار را کنید به محصول پرباری تبدیل می شود. کتاب هم همین طور است اگر تنها منتشرش کنید و از آن حمایت نکنید مطمئن باشید بچه ناخلفی می شود اما اگر مراقبش باشید این کتاب علاوه بر اینکه دیده می شود، محصول خوبی هم به ما می دهد ولی متاسفانه در حال حاضر پیش از آنکه اشکال به مجامع دولتی و مسئولان باشد به خود ناشران ایراد وارد است که از کتاب هیچ حمایتی نمی کنند و آن را تبلیغ نمی کنند.

وی که چاپ اول کتاب «عروس بید»؛ چاپ چهارم کتاب «اژدهاکشان»؛ چاپ سوم کتاب «قدم بخیر مادربزرگ من بود» و چاپ اول کتاب «معجون عشق» را در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب ارایه داده است، فضای حاکم در نمایشگاه کتاب را فضای خوب ارزیابی می کند و ادامه می دهد: من پیش از این به عنوان یک مخاطب در جریان کار نمایشگاه بودم و نهایت سراغ چند غرفه ای که دوست داشتم، می رفتم ولی امسال که از قبل از آغاز نمایشگاه برای چیدن غرفه و کتاب ها به نمایشگاه آمدم؛ دیدم که نمایشگاه کتاب چه عظمتی دارد و چه تعداد ناشر در این عرصه حضور پیدا می کنند و در حال حاضر هم که روزهای ابتدای برگزاری این نمایشگاه است این همه مشتاق کتابخوان در آن شرکت می کنند حال اگر بگوییم نصف این آدم ها هم برای تفریح و سرگرمی آمدند اما تعداد باقی مانده هم رقم قابل توجهی است و باید گام های آنها را بوسید که کتاب می خوانند.

وی ادامه داد: کتاب در شرایط امروز و با وجود اینترنت، ماهواره، تلویزیون و انواع فیلم ها واقعا مظلوم واقع شده است به طوری که عده ای را به این نتیجه رسانده است که مرگ کتاب فرا رسیده است اما معتقدم با این حال کتاب جایگاه خودش را دارد و همین طور به پیش می رود.


علیخانی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب یک امکان برای عرضه است، ادامه می دهد: نباید در این فرصت عرضه تنها سراغ ناشران معروف برویم آنها که در انقلاب، ولیعصر، کریم خان و نقاط مختلف تهران دارای مغازه و شعب مختلفی هستند بلکه باید از این فرصت استفاده کرد و سراغ ناشرهای ناشناخته و شهرستانی رفت و کتاب هایی را که هیچ جا نمی توان آنها را پیدا کرد، جست. نمایشگاه کتاب بهترین زمان است برای اینکه ما ارتباط مستقیم با کتاب و ناشران برقرار کنیم.

وی تاکید کرد: این نمایشگاه را مردم می سازند و اگر آنها در این نمایشگاه حاضر شوند ارزش پیدا می کند و با عدم حضورشان فاقد ارزش می شود اما خوشبختانه تا به حال مردم نشان دادند که کتاب را دوست دارند و به نمایشگاه می آیند.

یادآور می شود نشر آموت علاوه بر کتب یوسف علیخانی 12 عنوان کتاب جدید را برای علاقه مندان کتاب ارایه داده است که از این تعداد 2 عنوان تجدید چاپی هستند. کتاب «باغ اناری» محمد شریفی، رمان «دیدا» معشوقه طاهر ذوالیمینین سردار معروف ایرانی نوشته میرقاسمی در 260 صفحه، رمان «به وقت بهشت» نرگس جورابچیان که به دلیل شباهت های نثر نویسنده با نوشته های زویا پیرزاد در طی 2 ماه به چاپ دوم رسیده است و 5 کتاب از عبدالرحمان عمادی با نام های های «خوزستان در نام واژه های آن»؛ «لامداد یا چند جستار از ایران»؛ «آسمانکت»؛ «دوازده گل بهاری یا نگاهی به ادبیات دیلمی و خزری» و «نامه های حمزه آذرک به هارون الرشید» از آثار نشر آموت برای علاقمندان به کتاب در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب هستند.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو