یادداشت های یک کتابفروش

تازه آماده شدم راهی #کتابفروشی بشوم که دوست خوب خبرنگاری زنگ زد که سال‌هاست او را در حوزه‌ی کتاب رصد می‌کنم.
خوشبختانه ده سال گذشته، تمام رفقای خبرنگار به خواسته‌ام احترام گذاشتند و می‌دانند گفتگو نمی‌کنم و جز برای سلام و علیک، خبری ازم نمی‌گیرند.
دوست مهربان بعد از سلام و علیک گفت «شما هم ناشر هستید و هم کتابفروش، یک سوال دارم.»

خندیدم و گفتم «برای خودت یا برای گزارش؟»
خندید و گفت «می‌دانم گفتگو نمی‌کنید. برای خودم.»
گفتم «در خدمتم.»
گفت «قدیم ما که نوجوان بودیم، بالاخره یک نویسنده‌ای بود به اسم #فهیمه_رحیمی یا #نسرین_ثامنی یا #ر_اعتمادی یا همین اواخر #م_مودب_پور بود که همه رمان‌های‌شان را بخوانند.»
گفتم «خب؟»
گفت «من با اینکه کارم #خبرنگار_کتاب هست چند ساله دیگر اسم بخصوصی نمی‌شنوم در میان #عامه_پسندها.»
آمدم چیزی بگویم اما حس کردم «چه جالب!» این سوال برای دیگری هم پیش آمده.
پرسید «شما هم این را در #کتابفروشی_آموت دیدید؟»
گفتم «واقعیتش کتابفروشی آموت کمی وضعیتش فرق می‌کند. ما از همان پنج سال پیش که اینجا افتتاح شد، یک میز کوچک عامه‌پسندها داشتیم که کتابهای #مودب_پور و #اعتمادی و #هما_پوراصفهانی و نویسنده‌های پرمخاطب را آنجا می‌گذاشتیم. و عجیب اینکه این میز در #مرزداران خیلی ازش استقبال نشد و گسترش پیدا نکرد.»
مکث کردم. گفتم «البته خبر دارم مثلا در همین خیابان گیشا، یک کتابفروشی هست که 90 درصد کتاب‌هایش از همین نویسنده‌هاست و قاعدتا استقبال داشته که همچنان فعالیت دارد.»
پرسید «ولی اسم تازه‌ای معروف نشده.»
گفتم «من لااقل ندیدم.»
و گفت و گفتیم و هی مرور کردیم دانسته‌ها را و به نظرم رسید دست روی موضوع جالبی گذاشته.
نگفتم برای او اما اینجا می‌نویسم که «نویسندگان ایران به گمانم در دوره‌ی پوست‌انداختن هستند. زمانی وقتی بحث نوشتن و نویسندگی و نویسندگان می‌شد، خودبه‌خود دو جریان پیش چشم‌مان می‌آمد. یک گروه که توجه به فرم و زبان و تکنیک دارند و یک گروه که فقط دنبال گرفتن اشک و آه از مردم بودند که لزوما شخصا نه آن را و نه این را ادبیات نمی‌دانم.
با دانسته‌های اندک‌ام تصورم از رمان این است که باید یک قصه باشد (و جاهایی با اشک و آه) و بلد باشی با تکنیک و زبان، آن را پیش ببری و البته بلدتر باشی که خواننده را تا آخر همراه نگه داری.
بعد از رواج رمان‌های ترجمه‌ای بست‌سلر (یا عامه‌پسند یا همه‌خوان) که در تمام جهان رواج دارد، گروه دوم دیگر فعالیت نکردند. گروه اول هم که از قبل ساکت بودند. به نظرم باید در آینده‌ی نزدیک منتظر انتشار رمان‌هایی باشیم قدرتمند و تکنیکی و در عین حال قصه‌دار.
موافقید؟

https://www.instagram.com/p/CzHA8VvC4F1/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

 

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو