رمان «پلیس حافظه» نوشته یوکو اوگاوا از نگاه علیرضا مجیدی - سایت یک پزشک

هفت سال پیش کتابی خواندنی از #یوکو_اوگاوا به نام #خدمتکار_و_پروفسور را به شما معرفی کردم که خوشبختانه مورد پسند خیلی‌ها قرار گرفت.

امشب می‌خواهم کتابی خواندنی‌تر از اوگاوا را به شما معرفی کنم، کتابی به نام «#پلیس_حافظه» که به تازگی با ترجمه #کیهان_بهمنی توسط نشر آموت منتشر شده است.

این کتاب در سال ۱۹۹۴ توسط نویسنده منتشر شده بود، اما ترجمه انگلیسی آن تازه در سال ۲۰۱۹ در دسترس مخاطب انگلیسی‌زبان قرار گرفت و کتاب به نوعی احیا شد.

این رمان ملهم از نوشته‌های #جورج_اورول در ۱۹۸۴ و نیز تا حدی #کافکا است. مضمون کلی این کتاب نظارتی است که بر توده‌ها اعمال می‌شود.

شما به صورت استعاری به جزیره‌ای می‌روید که در آن نیروی ناشناسی مردم را وادار می‌کند که چیزهای خاصی را فراموش کنند: کلاه‌ها، عطرها، پرندگان و روبان‌ها را. در این رمان هماهنگ با فراموش شدن این چیزها از خاطرات، آنها از دنیای واقعی هم حذف می‌شوند.

پلیس در همه جا حاضر جزیره، به صورت مداوم خاطره این اشیا را از ذهن‌ها می‌زداید… اما …‌

‌از کتاب بسیار تجلیل شده و نشریه تایم آن را یادآور ۱۹۸۴ اورول ، ۴۵۱ درجه فارنهایت بردبری و صد سال تنهایی مارکز می‌داند. نیویورک تایمز آن را حتی با رمان‌های #ساموئل_بکت و #کوبو_آبه مقایسه می‌کند.

همین مختصر کفایت می‌کند که عاشقان داستان‌های دستوپیایی فرصت را از دست ندهند و این کتاب را هم به گنجینه مطالعاتی خود بیفزایند.

موضوع قلب واقعیت، اخبار و دیتاهای کاذب، نظارت به اصطلاح نرم دولت‌ها بر اندیشه‌ها و هنر، موضوعی کاملا به‌روز است، شما در پلیس حافظه اوگاوا می‌توانید این معضل را با بیانی شاعرانه و در قالب استعاره و در جاهایی رئالیسم جادویی بخوانید.‌

‌«تا چند وقت دیگر سه ماه می‌شود که صدایم را از دست داده‌ام. حالا تنها واسطه‌ی بین ما دو نفر ماشین تحریر است. حتی حین عشق‌ورزی ماشین ‌تحریر در سکوت کنار تخت‌مان است. اگر بخواهم به او حرفی بزنم، دستم به سمت کلیدهای ماشین تحریر می‌رود. برای من تایپ کردن خیلی سریع‌تر از نوشتن است.»‌

 

نشر آموت / ۳۴۴ صفحه/ ۵۱۰۰۰ تومان‌

 

معرفی کتاب: پلیس حافظه، نوشته یوکو اوگاوا https://www.1pezeshk.com/archives/2020/05/the-memory-police-novel-by-yoko-ogawa.html

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2024© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو