دلایل استقبال از پرفروش‌ترین آثار طرح «پاییزه کتاب» / ناشران پیشتاز پاسخ می‌دهند

مدیران انتشارات آموت، ققنوس، تیسا و چشمه که آثار آن‌ها در صدر پرفروش‌ترین‌های طرح «پاییزه کتاب» قرار گرفته‌اند، نظرات خود را درباره استقبال عمومی و تب خوانش این کتاب‌ها مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با گذشته بیش از دو هفته از آغاز طرح «پاییزه کتاب» بیش از 370 هزار جلد کتاب در کتابفروشی‌های سراسر کشور از سوی مردم خریداری شده که تا کنون کتابفروشی‌های استان تهران با 71 هزار و 385 جلد در رتبه اول و استان‌های خراسان رضوی با 41 هزار و 602 جلد، خوزستان با 39 هزار و 639 جلد و اصفهان با 37 هزار و 453 جلد در رتبه‌های بعدی فروش استانی قرار گرفته‌اند.

 

براساس آمار ارائه شده از سوی موسسه خانه کتاب از میان حدود 370 هزار جلد کتاب به فروش رفته تاکنون، هشت اثر از چهار انتشارات «آموت»، «ققنوس»، «تیسا» و «چشمه» عنوان پرفروش‌ترین آثار طرح «پاییزه کتاب» را به خود اختصاص داده‌اند.

 

سه کتاب «من پیش از تو» با 2 هزار و 270 جلد، «یک بعلاوه یک» با یک‌هزار و 420 جلد و «پس از تو» با یک‌هزار و 408 جلد از انتشارات آموت، «ملت عشق» با یک‌هزار و سه جلد از انتشارات ققنوس، «بیشعوری» با 909 جلد از انتشارات تیسا و سه کتاب «جزء از کل» با 694 جلد، «بهترین شکل ممکن» با 639 جلد و «هنر شفاف اندیشیدن» با 535 جلد فروش از انتشارات چشمه، پیشتازان «پاییزه کتاب» هستند.

 

اما دلایل استقبال از این کتاب‌ها در میان انبوه کتاب‌هایی که از سوی ناشران مختلف در کشور منتشر می‌شود، موضوعی است که آن‌را از دیدگاه ناشران پرفروش‌ترین آثار «پاییزه کتاب» بررسی می‌کنیم.

 

فراگیر بودن تب خوانش آثار جوجو مویز در سراسر جهان

یوسف علیخانی، مدیر انتشارات آموت، با بیان این‌که استقبال از آثار جوجو مویز تنها مختص ایران نیست، گفت: تب خوانش آثار این نویسنده انگلیسی منحصر به ایران نیست و ما همانقدر که برای سایر کتاب‌هایمان تبلیغ کردیم، برای سه اثر جوجو مویز تبلیغ داشته‌ایم. موضوع این است که تب خوانش آثار جوجو مویز در همه جهان فراگیر شده، به‌طوری‌که نسخه انگلیسی این اثر طی 2 سال گذشته در صدر فروش گزارش‌های مجله نیویورک تایمز بوده است.

این ناشر با اشاره به فروش بالای این آثار در سایر کشورهای دنیا افزود: با اطلاعاتی که به دست من می‌رسد، ترجمه‌های این آثار به زبان‌های مختلف دنیا در کشورهایی چون کانادا، آلمان، فرانسه، استرالیا، مالزی و حتی تایلند نیز از پرفروش‌ترین آثار این کشورها هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حوزه خوانش رمان در جهان، تب خوانش دو نویسنده اوج گرفته است؛ یکی جوجو مویز و دیگری یوناس یوناسن. جوجو مویز به واسطه آثار خود و یوناس یوناسن به واسطه انتشار آثاری که با الگو از آثار او منتشر می‌شوند در جهان مطرح شده‌اند و جالب این است که بدانید هر دوی این نویسندگان روزنامه‌نگار بوده‌اند. هر دو نویسنده در آثار خود به ماجراهایی که انسان امروز با آن‌ها درگیر است پرداخته‌اند، اما آنچه باعث پیشی گرفتن مویز از یوناسن شده، رویکرد عاطفی و رمانتیک او در پرداختن به این موضوع است.

 

هدیه دادن اولین چاپ کتاب به عنوان عیدی

امیر حسین‌زادگان، مدیر انتشارات ققنوس نیز درباره استقبال از اثر پرفروش الیف شافاک با عنوان «ملت عشق» اظهار کرد: استقبال از یک اثر هرچند قوی در بازار کتاب، خیلی پیش‌بینی‌پذیر نیست و باید دلایل پرفروش شدن آن‌را در یک تحقیق میدانی گسترده از مخاطبان پرسید که البته در چنین گستره‌ای کاری دشوار است. اما آنچه که به‌عنوان دلایل استقبال عمومی از رمان «ملت عشق» می‌توان اشاره کرد، داستان زندگی مولانا و روایت حدیث عشق است که با فرهنگ ما نیز قرابت زیادی دارد.

وی افزود: شاید یکی از دلایل دیگر استقبال از این اثر این باشد که ما در اولین تیراژ این کتاب را که در سال 1394 با 2 هزار نسخه منتشر شده بود، به‌صورت عیدی به دوستان، همکاران و آشنایان هدیه دادیم و این موضوع در تبلیغ شفاهی و سینه به سینه کتاب نقش مهمی داشت. البته بدون شک ترجمه خوب و چاپ مناسب این کتاب نیز نقش مهمی در استقبال از آن داشته است.

حسین‌زادگان درباره میزان تأثیر سیستم توزیع این کتاب بر پرفروش شدن آن در کتابفروشی‌های سراسر کشور گفت: بدون شک سیستم توزیع در ارائه گسترده یک کتاب در نقاط مختلف کشور موثر است، اما نه تنها این کتاب بلکه سه کتاب انتشارات آموت که در صدر فهریست پرفروش‌ها قرار گرفته‌اند، از طریق پخش ققنوس توزیع می‌شوند.

 

هوشمندی مخاطب در تشخیص نسخه اصیل یک کتاب

سعید احمدی، مدیر انتشارات تیسا درباره استقبال از کتاب پرمخاطب «بیشعوری» عنوان کرد: دلایل استقبال از این کتاب شاید به موضوع مبتلابه جامعه برمی‌گردد که مردم ما با آن درگیر هستند. این کتاب هم از ابعاد روانشناسی و هم از ابعاد جامعه‌شناسی برخوردار است که باعث شده به‌عنوانی کتابی محبوب نزد مردم مطرح شود.

وی با بیان این‌که این کتاب سه سال به‌صورت مستمر در فهرست پرفروش‌های بازار کتاب قرار داشته، گفت: اما این‌که چرا کتاب «بیشعوری» انتشارات تیسا در مقابل آثار 13 ناشر متقلب دیگر که همین کتاب را منتشر می‌کنند، مورد استقبال قرار گرفته، می‌تواند به دلیل ترجمه خوب آقای محمود فرجامی و اصالت بیشتر این کتاب به‌عنوان اولین ترجمه منتشر شده در بازار کتاب با اجازه نویسنده باشد.

مدیر انتشارات تیسا، هوشمندی مخاطب را در شناخت نسخه دارای اصالت از یک کتاب نسبت به نسخه‌های غیر اصل را از مهم‌ترین دلایل استقبال از «بیشعوری» نشر تیسا دانست و افزود: در حال حاضر تعداد معدودی از این کتاب را در انبار ما موجود است که بنا داریم پس از اتمام این نسخه‌ها چاپ بیست و سوم این کتاب را در دی‌ماه با یک سری تغییرات بنیادین، با تیراژ یکصد هزار نسخه راهی بازار کتاب کنیم که جزئیات این تغییرات بنیادین را در ایام نزدیک به انتشار چاپ بیست و سوم رسانه‌ای خواهم کرد.

 

تأثیر شگرفت تبلیغات شفاهی و سینه به سینه

کاوه کیائیان، مدیر فروشگاه‌های انتشارات چشمه نیز درباره پرفروش شدن سه کتاب «جزء از کل»، «بهترین شکل ممکن» و «هنر شفاف اندیشیدن» بیان کرد: بسیاری از کتاب‌هایی که ما برای آن‌ها اقدامات تبلیغاتی انجام می‌دهیم، به اندازه کتاب‌هایی که به‌صورت شفاهی و سینه به سینه تبلیغ می‌شوند، فروش ندارند. به‌عنوان مثال کتاب «جزء از کل» به لحاظ ادبی دارای متنی فوق‌العاده است، اما این موضوع به خودی خود باعث پرفروش شدن یک کتاب نیست، چراکه خبر انتشار این‌گونه کتاب‌ها معمولا به قشر خاصی می‌رسد و مخاطبانی خاص دارند؛ اما دقیقا تبلیغ شفاهی این کتاب بود که باعث پرفروش شدن آن شده است.

وی درباره کتاب «بهترین شکل ممکن» و «هنر شفاف اندیشیدن» نیز گفت: طبیعتا حساب آقای مستور در بررسی آثار پرفروش جدا است، چراکه ایشان مخاطبان خاص خود را دارند و معمولا مخاطبان ثابتی خریداران کتاب ایشان هستند. کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» نیز قاعدتا هم به دلیل موضوع مورد استقبال بوده و هم به دلیل محبوبیت آقای فردوسی‌پور به‌عنوان مترجم که آیین‌های رونمایی و نقد و بررسی بسیاری نیز برای آن ترتیب دادند.

سایت فروش

آموت در آپارات

آموت در شبکه های اجتماعی

 

دانلود کتابنامه آموت

کتابفروشی آموت

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است 2023© طراحی شده بوسیله کتابدار

جستجو